Oppsummering: Denne delen gir detaljerte retningslinjer for trening av ulike aldersgrupper, fra 5 til 19 år. Den beskriver mål, organisering, treningsmetoder og læringsmål for hver aldersgruppe, samt hvordan overgangen mellom ulike spillformer skal håndteres.
Målsetting: Gi detaljerte retningslinjer for trening av ulike aldersgrupper, inkludert mål, organisering og læringsmål. Leserne skal forstå hvordan de kan tilpasse treningen til hver aldersgruppe og sikre en jevn overgang mellom spillformer.
Mål for Barnefotballen i Junkeren
IK Junkeren, som både en bredde- og eliteforberedende klubb, strever alltid etter å bli bedre og inkluderer trenere og foresatte i utviklingen av klubben. Alle barn skal ha det gøy og føle seg inkludert. Klubben skal legge til rette for at alle barn opplever mestring og glede ved utvikling. Trenere skal kjenne til og følge denne planen, delta på relevante møter, og tilbys trenerkurs. Klubben skal arrangere to til fire trenerforum-kvelder årlig for foreldretrenere og oppfordre til ytterligere kursing. Trenere, lagledere og foreldre skal oppmuntre til variert fotball, egentrening, og fysisk aktivitet på fritiden. Klubben skal også rekruttere ungdomsspillere som trenere/assistenttrenere for å utvikle unge ledere. Alle lag skal ha et treningstilbud gjennom hele året, med fleksibilitet for spillere som driver med andre idretter.
Ny versjon av Junkerpyramiden
Den nye Junkerpyramide er en revidert versjon av pyramiden, som har blitt fornyet fra den tidligere sportsplanen. Denne blokkpyramiden viser hvilke elementer som må være på plass for å lykkes i både trening og kampsituasjoner.
Et langsiktig perspektiv er avgjørende når man driver med spiller- og lagutvikling. Det er viktig å fokusere på å løse oppgaver og være oppgaveorientert. Ved å ha dette som hovedfokus, vil resultatene komme som en naturlig konsekvens av at disse elementene er godt implementert.
Pyramiden er strukturert slik at den gir en klar oversikt over de nødvendige komponentene for suksess på banen. Dette inkluderer tekniske ferdigheter, taktisk forståelse, fysisk form, mental styrke og kommunikasjonsevner. Hver blokk representerer et fundamentalt aspekt av spillerens utvikling, og sammen danner de en helhetlig tilnærming til å bygge et sterkt og konkurransedyktig lag.
I sportsplanen introduserer vi Junkerpyramiden i treningsprogrammet ved å fokusere på tekniske ferdigheter som pasning, medtak, dribling, vending, heading, 1 mot 1 forsvar og avslutninger. Samtidig integrerer vi S.T.R.E.V-tilnærmingen, som fremhever viktigheten av Slit, Tro, Ro, Enighet og Vilje i alle aspekter av utviklingen på alle
aldersklasser og uavhengig av kjønn. Dette innebærer at spillerne lærer å jobbe hardt, tro på seg selv og laget, holde roen under press, samarbeide effektivt og aldri gir opp;
S.T.R.E.V
S = Slit: Hardt arbeid og innsats er grunnlaget for suksess. Det krever utholdenhet og vilje til å overvinne utfordringer.
T = Tro: Tro på deg selv og laget ditt. Selvtillit og positiv tenkning kan gjøre en stor forskjell i prestasjoner.
R = Ro: Bevar roen under press. Evnen til å holde hodet kaldt i vanskelige situasjoner er avgjørende.
E = Enighet: Samarbeid og enighet i laget skaper et sterkt fellesskap. Felles mål og verdier fører til bedre resultater.
V = Vilje: Viljen til å gi alt og aldri gi opp. Det er denne drivkraften som skiller de beste fra resten.
S.T.R.E.V er også en viktig komponent i strukturen som Junkerpyramiden belyser. Disse elementene er essensielle for å bygge en sterk mental og fysisk base hos spillerne. Trinnene i pyramiden er sammenkoblet og integrert i både trening, kamp og turneringer. Dette helhetlige systemet sikrer at spillerne får en omfattende utvikling som dekker alle aspekter av fotballen, fra tekniske ferdigheter og taktisk forståelse til fysisk form og mental styrke. Ved å iverksette disse prinsippene så ofte som mulig i det daglige arbeidet, kan trenere i IK Junkeren optimalisere utviklingen av spillerne, og dermed legge til rette for suksess både på kort og lang sikt.
Figur 6. Junkerpyramiden.
6.1 5-7 årsklassene
Organisering
Hvert lag i klubben skal ha en trener (minimum grasrottrener delkurs 1 og 2 av 4), foreldrekontakt, økonomiansvarlig og dugnadsansvarlig.
Kamp og Laginndeling
Lagene settes sammen etter kameratskap og ferdighetsnivå, med 4-5 spillere per lag i 3er fotball. Nok lag skal meldes på til cup og serie for å sikre mye spilletid for alle. Alle spillere skal spille tilnærmet like mye i kamp. Klubben ønsker at lagene deltar på mange turneringer, med årlig turneringsstøtte basert på antall betalende spillere.
Karakteristiske trekk for Aldersgruppen 5-7 år
Barn i denne aldersgruppen utvikler koordinasjonsevnen og har stor aktivitetstrang. De tar verbal instruksjon dårlig, har kort konsentrasjonstid, og er følsomme for kritikk.
Idealer og forbilder er viktige, og aggresjon kan rettes mot kamerater.
Mål for Aldersgruppen
Målet er å skape trygghet og sosialisering for spillerne i fotballmiljøet, samt å etablere faste rammer rundt treninger og kamper. Det er viktig å holde kullet samlet under trening, med mulighet for differensiering på tvers av lagene. Spillerne skal introduseres til elementære samværsregler som toleranse, respekt og disiplin, samt enkle fotballregler. De skal motiveres til fotball-lek utenom organiserte treninger.
Lagene skal inndeles basert på sosiale faktorer som skoleklasser og geografi, og treneren bør ha aktivitetslederkurs eller tilsvarende realkompetanse. For å sikre tilstrekkelig spilletid bør ikke antall spillere per lag overstige 10. Det er også viktig å skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen, samt etablere et stort støtteapparat hvor flest mulig foreldre har et ansvarsområde rundt laget.
Spillerens Hverdag
Spillerne skal lære å møte tidsnok til trening og kamp, ta ansvar for eget og lagets utstyr, og vise respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere.
Trenerens oppgaver
Treneren skal komme forberedt til trening og kamp, og sammen med assistenter sørge for at alt utstyr er klart. Treningene skal være morsomme og varierte for å stimulere til mer fotball-lek utenom organiserte treninger, og være i tråd med Junkerpyramiden.
Treneren skal samarbeide med andre trenere for samme årskull, gi et differensiert tilbud basert på modenhet og mestring, og skape et miljø der det er lov å feile.
Treneren skal være rolig og trygg, med en tydelig og klar fremtoning. Sinne og skriking er ikke tillatt. Det er viktig å gi konkrete tilbakemeldinger, slik at barna forstår hva som var bra. Målet er at alle får en positiv tilbakemelding på hver trening, slik at de gleder seg til neste gang. Treneren skal skape gode eksempler ved å vise selv eller gi tillit til spillere som behersker ferdigheten best. Det er viktig å variere denne rollen slik at det ikke blir samme som får vise øvelsene.
Posisjoner er ikke viktig; alle spillerne er angrepsspillere når laget angriper og forsvarsspillere når laget forsvarer seg. Alle som ønsker det, skal få muligheten til å stå i mål. Topping av lag skal ikke forekomme. Treneren skal stille i klubbens treningsutstyr til trening og kamp, og vise fleksibilitet overfor andre idretter. Treneren skal også sørge for å lage grunnlag for en årsrapport som sendes til sportslig leder etter hver sesong. Klubben kan gripe inn mot trenere som ikke følger klubbens profil.
Fokusområder for Læring
Holdninger:
• Spilleren skal møte tidsnok til trening og kamp, med egnet utstyr som treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske.
• Toleranse for egne og andres feil; kjefting tolereres ikke. Respekt for medspillere, motspillere, trenere og dommere.
• Gjøre sitt beste i enhver situasjon. Forståelse for at øvelse gjør mester.
6.2 5-7 årsklassene: Ferdigheter og Øvelser
Individuelle Ferdigheter (Trinn 1 og 2 i Junkerpyramiden):
Vendinger: Bruk innside og utside av foten, samt sålen (drag, stepp, u-sving). Øv også på Cruyff-vendinger.
Driblinger: Føre ballen kontrollert. Øv på skuddfinter, oversteg, to-fots driblinger, tyngdeoverføringer, og stop-kjør-teknikker.
Pasninger: Tren på pasninger både i ro og i bevegelse, med ulike distanser. Bruk innside og vrist.
Mottak: Øv på å legge til rette for lav ball med ulike kroppsdeler (ikke bryst).
Skudd: Tren på skudd med ball i ro og på rullende ball, med fokus på å bruke vrista.
Skjermeferdigheter: Beskytt ballen i ulike situasjoner.
Generell Fysikk: Forbedre koordinasjon, motorikk, balanse, styrke, spenst og hurtighet. Forståelse og kommunikasjonsferdigheter (Trinn 3-4 i Junkerpyramiden) Skape Rom: Spre dere utover banens flate, både i bredde og dybde. Initiativ: Ta initiativ og kom ut av pasningsskyggen for å motta ballen.
Ballførers Valg: Lær når det er best å drible, sentre eller skyte, men la spillerne gjøre egne valg.
Fokusområder for læring- og utvikling
Når det gjelder medspilleres valg, er det viktig at spillerne lærer hvor de skal plassere seg, til hvilken tid, i hvilken retning, og i hvilken hastighet. La dem gjøre egne valg for å utvikle forståelse og selvstendighet på banen. For å maksimere læring, bør hver spiller ha mange ballberøringer per trening. Ideelt sett bør hver spiller ha sin egen ball under teknikktrening.
Start øktene med fri lek hvor hver spiller har en ball. Bruk et begrenset antall kjente øvelser og hold hver “sjef over ballen”- øvelse kort. Oppmuntre spillerne til å bruke begge bein ofte. Tekniske øvelser bør ha en naturlig progresjon, fra null press til fullt press. Vis øvelsene selv eller bruk dyktige spillere som eksempler. Integrer ferdighetstrening i lek med ball, som for eksempel “hauk og due” eller “haien kommer”. Bruk enkle pasningsøvelser som er lett å forstå og sette opp. Faste øvelser kan bygges ut eller gradvis erstattes med nye.
Prioriter spill mot spill i små grupper (1v1, 2v2, 3v3, 4v4). Overtallsspill som 2v1 eller 3v2 er også effektive. Gi korte og konkrete forklaringer, og sørg for høy aktivitet for å utvikle både tekniske og fysiske ferdigheter. Skap erfaring i avslutninger mot mål.
Forslag til trening på dette nivået
En typisk treningsøkt på 1 time kan struktureres slik:
1. Samle spillerne og gjennomgå økta (5 min)
2. Fri lek med ball og “sjef over ballen”-øvelser (15 min, trinn 2)
3. En hovedøvelse (10-20 min, trinn 3-4)
4. Spill mot spill (1v1 – 4v4) (20-30 min, trinn 3-4. I Junkerpyramiden).
*Se punkt 7 for praktiske eksempel.
Hvis treningstiden er kun en time, bør foreldretreneren fokusere på fotballaktiviteter fremfor kroppsbeherskelse og fysikk. Treningen skal være organisert, men ikke for strukturert, slik at barna kan ha det gøy mesteparten av tiden. Målet er å skape en balanse mellom læring og lek, hvor barna får muligheten til å utvikle ferdigheter samtidig som de nyter treningen.
Læringsfokus
All trening skal dreie seg om ballen. Bruk kort tid på hver øvelse og gi korte, konkrete forklaringer. Oppmuntre spillerne til å bruke begge bein og vis øvelsene tydelig.
Aktivitetene
Aktivitetene skal tilrettelegges slik at spillerne får en enkel innføring i fotballferdigheter. Skap erfaring i ulike situasjoner, spesielt knyttet til avslutninger mot mål. Avslutt alltid med en samling hvor spillerne drikker vann, gjennomgår 2-3 uttøyningsøvelser, og har en prat. Spør om de har hatt det gøy og om de har lært noe nytt, og gi skryt og positiv tilbakemelding. Oppmuntre barna til å gjøre “hjemmelekser” eller øve på det de har lært på trening.
Differensiering
I dette alderssegmentet differensierer vi kun i veiledningen som trenere gir.
Hospitering
For dette alderssegmentet praktiserer vi ikke hospitering.
Ekstratilbud
Vi på IK Junkeren tilbyr fotballskole på sommeren.
6.3 8-9 årsklassene
Mål
Vi ønsker å holde kullet samlet gjennom differensiert trening. De eldste og mest ivrige spillerne skal få tilbud til ekstra trening hvis det er praktisk gjennomførbart. Alle skal forstå fotballreglene, og vi vil motivere til fotballek utenom treningene. For å sikre tilstrekkelig spilletid bør antall spillere per lag ikke overstige 10. Vi ønsker å skape engasjement for Junkerspilleren og øke forståelsen for fotballreglene gjennom forklaring og beskrivelse. Videre skal vi fremme trygghet og klubbtilhørighet, samt kameratskap. Støtteapparatet bør tilrettelegge for 1-2 sosiale treningsøkter hvor foresatte deltar. Vi vil også utvide øvelsesrepertoaret og fremme forståelse for “spill – ikke spark” i foreldregruppen. Det er viktig å skape en god ramme rundt treninger og kamper, og inkludere flest mulig foreldre/foresatte i ansvarsområder rundt laget. Aktivitetsnivået skal være 2 treninger i uken + kamp.
Organisering
Alle lag i klubben skal ha en trener, foreldrekontakt, økonomiansvarlig og dugnadsansvarlig. Treneren må ha minimum grasrottrener delkurs 1-4.
Kamp
Vi spiller 5v5, og lagene settes sammen basert på kameratskap og ferdighetsmangfold. NFF anbefaler 7 spillere per lag i 5erfotball. Lagene meldes på samme nivå, og alle spillere skal spille tilnærmet like mye i kamp. Klubben ønsker at laget deltar i så mange cuper som mulig, i tråd med idrettens barnerettigheter og bestemmelser.
Trening
For barn i alderen 8-9 år er det viktig å forstå at de har jevn og harmonisk vekst, økt selvkritikk og lærevillighet, og lik utvikling hos jenter og gutter. De utvikler finmotorikken godt mot slutten av perioden, men har liten utvikling av kretsløpsorganet. Dette er en gunstig alder for påvirkning av holdninger, og barna er lette å lede og påvirke. De er opptatt av regler og rettferdighet, utvikler kreativitet og vitebegjær, men tar fortsatt verbal instruksjon dårlig. De er selvsentrerte, følsomme for kritikk og kan lett rette aggresjon mot kamerater.
Mål for aldersgruppen
Vi ønsker å holde kullet samlet gjennom differensiert trening og tilby ekstra trening til de eldste og mest ivrige. Alle skal forstå fotballreglene, og vi vil motivere til fotballek utenom treningene. For å sikre tilstrekkelig spilletid bør antall spillere per lag ikke overstige 10. Laget bør delta på minst en cup, helst to per sesong i Bodø-regionen. Vi ønsker å skape engasjement for Junkerspilleren og øke forståelsen for fotballreglene gjennom forklaring og beskrivelse. Videre skal vi fremme trygghet og klubbtilhørighet, samt kameratskap. Støtteapparatet bør tilrettelegge for 1-2 sosiale treningsøkter hvor foresatte deltar. Vi vil også utvide øvelsesrepertoaret og fremme forståelse for “spill – ikke spark” i foreldregruppen. Det er viktig å skape en god ramme rundt treninger og
kamper, og inkludere flest mulig foreldre/foresatte i ansvarsområder rundt laget. Aktivitetsnivået skal være 2 treninger i uken + kamp, og de eldste skal også få tilbud om ekstra trening ved tilbudet finnes.
Spillerens hverdag
Spilleren skal møte tidsnok til trening og kamp med egnet utstyr. Vi tilbyr differensiert aktivitet basert på ønsket aktivitetsmengde og mestring. Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere er viktig, og kjefting tolereres ikke. Spilleren skal gjøre sitt beste i enhver situasjon, og treningsiver belønnes med spilletid.
Trenerens oppgaver
Treneren skal komme forberedt til trening og kamp, og sikre at alt utstyr er klart. Det er viktig å tilrettelegge for morsomme og varierte treninger, og samarbeide med andre trenere for samme årskull. Treneren skal tilby differensiert aktivitet basert på modenhet og mestring, gi mye ros og skape et miljø der det er lov å feile. Treneren skal være rolig og trygg, men ha en klar fremtoning. Sinne og skriking er ikke tillatt. Det er viktig å gi konkrete tilbakemeldinger og sikre at alle får en god tilbakemelding på hver trening.
Treneren skal ikke fokusere på posisjoner, og topping av lag skal ikke forekomme. Treneren skal stille i klubbens treningsutstyr til trening og kamp, vise fleksibilitet overfor andre idretter, og lage grunnlag for en årsrapport som sendes til sportslig leder etter hver sesong. Klubben kan gripe inn mot trenere som ikke passer inn i klubbens profil.
Læringsmål Holdninger
Spilleren skal møte tidsnok til trening og kamp med egnet utstyr. Toleranse for egne og andres feil er viktig, og kjefting tolereres ikke. Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere er essensielt. Spilleren skal gjøre sitt beste i enhver situasjon og forstå at øvelse gjør mester.
Individuelle ferdigheter (Trinn 1 og 2 i Junkerpyramiden)
Spilleren skal lære vendinger, driblinger, pasninger, mottak, heading, skudd, skjermeferdigheter og generell fysikk.
Forståelse og kommunikasjonsferdigheter (Trinn 3-4 i Junkerpyramiden)
Spilleren skal lære å skape rom, initiativ og ut av pasningsskygge, skape og utnytte 2v1- situasjoner, ballførers valg og medspilleres valg.
Hvordan skal det læres
Vi etterstreber så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening. Vi prøver alltid å ha en ball per spiller ved trening av teknikk, og starter alle økter med fri lek. Vi bruker et fåtall av øvelser som blir kjent for spillerne, og bruker kort tid på hver “sjef over ballen”-øvelse. Øvelsene legges opp slik at spillerne må benytte begge bein, og vi etterstreber progresjon i øvelsene fra null press, til passivt, til fullt press. Vi skaper gode bilder ved å vise selv eller bruke spillere som behersker ferdigheten best, og sniker ferdighetstrening inn i lek med ball.
Forslag til trening på dette nivået;
1. Samle spillerne og gjennomgå økta (5 min): Start med å samle spillerne for en kort gjennomgang av dagens økt. Dette gir dem en oversikt over hva som skal skje og setter tonen for treningen.
2. Skadeforebyggende og fysikk (5-10 min): Utfør enkle øvelser for å forbedre kroppsbeherskelse og fysikk. Dette kan inkludere balanseøvelser, koordinasjonsøvelser og lett styrketrening som i sin tur er skadeforebyggende. Disse øvelsene kan også gjøres utenfor banen hvis det er trangt om plassen.
3. Fri lek med ball + «sjef over ballen» (15 min): La spillerne leke fritt med ballen for å utvikle ballkontroll og kreativitet. Inkluder øvelser hvor de er “sjef over ballen” for å styrke individuelle ferdigheter.
4. Deløvelse (10-20 min): Gjennomfør en spesifikk øvelse som fokuserer på ferdigheter som pasninger, mottak eller dribling. Dette hjelper spillerne med å forbedre tekniske ferdigheter i en kontrollert setting.
5. Spill-motspill (1v1 – 4v4) (20-30 min): Avslutt med spill-motspill øvelser. Dette kan være alt fra 1v1 til 4v4, avhengig av antall spillere og tilgjengelig plass. Fokuser på å anvende ferdighetene de har lært i en spillsituasjon.
*Se punkt 7 for praktiske eksempel.
Differensiering
Det legges til rette for differensiert aktivitet både i trening og kamp for å møte individuelle behov og ferdighetsnivåer.
Hospitering
Det er ingen hospitering i denne aldersgruppen.
Ekstratilbud
Fotballskole på sommeren. Akademitilbud gjennom klubben eller andre klubber i Bodø.
6.4 10-12 årsklassene
Mål
Vi ønsker å holde gruppen samlet gjennom differensiert trening. De mest engasjerte spillerne vil få tilbud om ekstra trening når klubber som FK Bodø/Glimt, som i dag har et aktivt akademi, tilbyr dette. Alle skal forstå fotballreglene, og vi vil motivere til fotballek utenom treningene. For å sikre tilstrekkelig spilletid bør antall spillere per lag ikke overstige 13. Laget bør delta på minst en cup, helst to per sesong i Bodø-regionen. Vi ønsker å skape engasjement for Junkerspilleren og videreføre trygghet og klubbtilhørighet, samt kameratskap. Støtteapparatet bør tilrettelegge for 1-2 sosiale treningsøkter hvor foresatte deltar.
Vi vil også utvide øvelsesrepertoaret og fremme forståelse for “spill – ikke spark” i foreldregruppen. Det er viktig å skape en god ramme rundt treninger og kamper, og inkludere flest mulig foreldre/foresatte i ansvarsområder rundt laget. Aktivitetsnivået skal være 2-3 treninger i uken + kamp, og de eldste skal også få akademi tilbud. I denne aldersspenn begynnes det med selektering fra andre klubber og vi i IK Junkeren oppfordre til at dere forklarer foreldre/foresatte og spillere om fordeler og ulemper med å satse på akademi hverdag kontra å være igjen i klubben lengst mulig og helst med det sosiale samspillet i fokus. Klubben ønsker å poengtere følgende;
Organisering
Roller:
Trener
Lagleder
Kampvert
Kompetansekrav for trener:
Minimum grasrottrener delkurs 1-4
Kamp
Spillform:
7v7 og 9v9
Laginndeling
Lagene settes sammen basert på kameratskap og ferdighetsmangfold, samt nivåinndelingen vedtatt av Nordland fotballkrets. NFF anbefaler 9 spillere per lag i 7´er fotball og 12 i 9´er fotball.
Lagspåmelding:
Lag meldes på etter nivåinndeling gitt av fotballkretsen.
Spilletid:
Alle spillere skal spille tilnærmet like mye i kamp.
Turnering:
Klubben ønsker at lagene deltar på så mange turneringer som mulig i løpet av sesongen. Turneringsdeltagelsen må oppfylle kravene til idrettens barnerettigheter og bestemmelser.
Trening
Karakteristiske trekk – Viktig å ha med seg
Barn i alderen 10-12 år gjennomgår betydelige utviklingsmessige endringer som påvirker både deres fysiske og mentale ferdigheter. Denne perioden er ofte referert til som den “motoriske gullalderen” på grunn av den raske utviklingen av finmotoriske ferdigheter.
Her er noen viktige trekk ved denne aldersgruppen:
Fysisk utvikling
Barn i denne alderen har vanligvis jevn og harmonisk vekst. Både jenter og gutter viser lik utvikling, selv om noen kan oppleve kraftig lengdevekst som kan påvirke deres kroppsbeherskelse og aktivitetsnivå1. Det er viktig for trenere å være oppmerksomme på disse endringene og tilpasse treningsintensiteten deretter.
Motoriske ferdigheter
Dette er en periode med betydelig forbedring i finmotorikken. Barn blir mer koordinert og dyktige i aktiviteter som krever presise bevegelser, som å skrive, tegne og utføre komplekse idrettsferdigheter.
Kognitiv utvikling
Barn i denne alderen utvikler økt selvkritikk og lærevillighet. De er i stand til å ta imot og forstå verbal instruksjon, noe som gjør det lettere for trenere å kommunisere komplekse konsepter og regler2. De er også svært opptatt av regler og rettferdighet, noe som kan brukes til å fremme fair play og sportsånd.
Sosial og emosjonell utvikling
Dette er en gunstig alder for å påvirke holdninger og verdier. Barn er lette å lede og påvirke, og de begynner å utvikle en sterkere følelse av rettferdighet og moral.
Kreativiteten blomstrer, og de er åpne for nye ideer og tilnærminger.
Hormonelle faktorer
Selv om de store hormonelle endringene som følger med puberteten ofte begynner litt senere, kan noen barn i denne alderen begynne å oppleve tidlige tegn på pubertet. Dette kan inkludere vekstspurter og begynnende endringer i kroppssammensetning. Trenere bør være oppmerksomme på disse endringene og tilpasse treningsregimer for å unngå overbelastning.
Praktiske hensyn for trenere
Trenere bør fokusere på å skape et støttende og inkluderende miljø hvor alle barn føler seg trygge og motiverte til å delta. Det er viktig å balansere mellom strukturert trening og fri lek for å opprettholde barnas interesse og glede for sporten. Øvelser bør være varierte og tilpasset barnas utviklingsnivå, med vekt på å utvikle både individuelle ferdigheter og lagspill. Ved å forstå og tilpasse seg de unike behovene og utviklingsstadiene til barn i alderen 10-12 år, kan trenere bidra til å legge et solid grunnlag for både sportslig og personlig vekst.
Trenerens oppgaver
Treneren skal sette opp en årsplan/aktivitetsplan/årshjul som presenteres til foreldre/foresatt etter at dette blitt forankret med Sportslig utvalg. Det skal stilles krav til disiplin i treningsgjennomføringen, og treneren skal være opptatt av å stille åpne spørsmål i sin coaching. Treningene skal være morsomme og inspirere spillerne til egen aktivitet utenom de organiserte treningene. Treneren skal gi et differensiert tilbud basert på ønsket aktivitetsmengde og mestring, og fokus på resultatet skal ikke overskygge ferdighetsutvikling.
Treneren skal gi mye ros, ikke kritisere, og jobbe for å skape et godt miljø hvor det er rom for å feile. Treneren skal ha kompetanse til å rettlede på utførelse og valg, og legge til rette for øvelser hvor “valget” er med. Spillere skal rullere på posisjoner, og treneren skal være våken på keeperemner og sørge for at de også får et godt tilbud. Treneren skal føre treningsoppmøte og gjennomføre en samtale med hver spiller i løpet av hvert halvår (vår/høst) med fokus på spillerens trivsel og utvikling. Det skal søkes nært samarbeid med trenere på trinnet under og over.
Læringsmål
Holdninger
Spilleren skal møte tidsnok til trening og kamp med egnet utstyr. Toleranse for egne og andres feil er viktig, og kjefting tolereres ikke. Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere er essensielt. Spilleren skal gjøre sitt beste i enhver situasjon og begynne å utvikle en forståelse for treningsgjennomføringen. Spilleren skal møte på trening med et mål om å utvikle ferdighetene sine, og spiller/forelder bør melde forfall til trener dersom de ikke kan møte til kamp/trening.
Individuelle ferdigheter (Trinn 1 og 2 i Junkerpyramiden)
Spilleren skal lære hurtighet, vendinger, driblinger, pasninger, mottak, heading, skudd, skjermeferdigheter, 1v1 ferdigheter defensivt, og generell fysikk.
Forståelse og kommunikasjonsferdigheter (Trinn 3-4 i Junkerpyramiden)
Spilleren skal lære bevegelse for å skape rom, få ball, motsatte bevegelser og samtidige bevegelser. De skal også lære å skape og utnytte 2v1-situasjoner, orientering for ballførers valg (når drible, sentre, skyte) og medspilleres valg (hvor plassere seg, til hvilken tid, i hvilken retning, i hvilken hastighet). Kroppsposisjon i mottak, medtak og skudd er også viktig.
Hvordan skal det læres
All trening (foruten 5-10 min fysikk) skal utføres med ball. Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening.
• Prøv å alltid etterstrebe en ball per spiller ved trening av teknikk. Start alle økter med fri lek, hvor hver spiller har en ball. Bruk et fåtall av øvelser som blir kjent for spillerne, og bruk kort tid på hver “sjef over ballen”-øvelse.
• Øvelsene skal legges opp slik at spillerne må benytte begge bein. Ved innlæring av tekniske ferdigheter skal man etterstrebe progresjon i øvelsene, fra null press til passivt og deretter fullt press.
• Skap gode bilder ved å vise selv eller bruke spillere som behersker ferdigheten. Snik ferdighetstrening inn i lek med ball, som hauk og due, haien kommer, stiv heks, nappe hale, etc.
• Ved pasningstrening, benytt enkle øvelser som er lett å forstå og sette opp, og sett pasningstreningen inn i en sammenheng, som i en avslutningsøvelse eller possession-øvelse. Benytt oftest faste øvelser som spillerne kjenner, og bygg de gjerne ut eller gradvis introduser nye øvelser.
• Prioriter spill-motspill som 1v1, 2v2, 3v3, 4v4 (5v5-7v7 benyttes maks en gang i uken). Vise øvelser tydelig og husk godt øvingsbilde. Overtallsspill som 2v1, 3v2, 4v2 osv. Er bra øvelser for å skape rom, lede ut og skape gode relasjoner i både oppbyggingsfase ved angrepsspill og ikke minst i det defensive arbeidet.
Forslag til trening på dette nivået (60 min)
1. Samle spillerne og gjennomgå økta (5 min): Start med å samle spillerne for en kort gjennomgang av dagens økt. Dette gir dem en oversikt over hva som skal skje og setter tonen for treningen.
2. Skadeforebyggende og fysikk (5-10 min): Utfør enkle øvelser som hoppøvelser, spurter og retningsforandringer for å forbedre kroppsbeherskelse og fysikk. Disse øvelsene kan også gjøres utenfor banen hvis det er trangt om plassen. Dette bidrar til å forebygge skader ved å styrke muskler og ledd, samt forbedre koordinasjon og balanse.
3. Fri lek med ball + «sjef over ballen» (10-20 min): La spillerne leke fritt med ballen for å utvikle ballkontroll og kreativitet. Inkluder øvelser hvor de trener på utvalgte finter og vendinger uten press. Dette gir spillerne mulighet til å varme opp musklene gradvis og redusere risikoen for skader.
4. Spill-motspill del 1 (10-20 min): Gjennomfør spill-motspill øvelser som 1v1 med passivt til aktivt press. Dette hjelper spillerne med å anvende ferdighetene de har lært i en spillsituasjon, samtidig som det gir en gradvis økning i intensitet som er viktig for skadeforebygging.
5. Spill-motspill del 2 (20-30 min): Avslutt med smålagsspill hvor alle er involvert. Bruk denne delen av økten til å påvirke taktiske momenter og gi spillerne mulighet til å anvende det de har lært i en reell spillsituasjon. Sørg for at spillerne får tilstrekkelig hvile mellom intense øvelser for å unngå overbelastning.
*Se punkt 7 for praktiske eksempel.
6.4.1 10-12 årsklassene: Overgang til 9’er og 11’er-fotball
IK Junkeren ønsker at overgangen fra 7’er til 9’er, og deretter til 11’er-fotball, samt overgangen fra barne- til ungdomsfotball, skal skje på en forutsigbar og trygg måte hvert år. Overgangen fra barnefotball, som fokuserer på lek uten tabeller, til den mer konkurransepregede ungdomsfotballen, hvor ferdigheter blir mer vektlagt, skal håndteres med en klar strategi. Vi har derfor valgt ut følgende punkter som trenere kan underlette overgangen;
1. Kommunikasjon før sommerferien: Hele 12-årskullet informeres om opplegget for 9’er og 11’er-fotball før sommerferien.
2. Hovedtrener på plass: Hovedtrener for neste års 13-14-åringer skal være på plass senest i november året før.
3. Foreldremøte i november: Foreldremøte for hele kullet avholdes i november.
4. Kartlegging av årskullet: Ansvarlige trenere, i samarbeid med sportslig leder, kartlegger det årskullet som skal opp i ungdomsfotballen (antall spillere, hvem de er, etc.).
5. Spilletid og tropps tørrelse: For å sikre mye spilletid for spillerne, bør spillertroppen i et lag ikke overstige 16 spillere.
6. Inndeling av lag: Hvis det blir flere lag, skal inndelingen skje etter følgende retningslinjer: spillerens ønske, innsats, holdninger og ferdigheter. Det skal være flyt mellom gruppene frem mot sesongstart, slik at spillerne opplever at gruppene ikke er låst. I sesong skal man etterstrebe hospitering internt i gruppen dersom spillere utvikler seg.
7. Felles treningstid: Treningsgruppene skal ha samtidig treningstid på samme bane minst en gang i uka, hele året. (Ved treninger i NH kan det oppstå konflikt i forhold til dette punktet.)
8. Trening med ønsket gruppe: Spillere som kun ekskluderes fra en treningsgruppe på grunn av ferdighetskriteriet, skal få trene med ønsket gruppe minst en gang i uka.
9. Felles cupdeltagelse: Hele kullet skal reise på minst en cup sammen.
10. Felles avslutninger: Eventuelle sommer- og sesongavslutninger skal være felles for hele kullet.
11. Trenere og støtteapparat: Trenere og støtteapparat skal deles inn med utgangspunkt i lagene som meldes på i divisjonssystemet.
12. Sammenslåing av jentelag: For jenter kan kullene ofte ikke være store nok til å melde på flere enn ett lag. Sammenslåing med det eldre kullet skal vurderes ved hvert enkelt tilfelle (Se punkt 6.6 Sammenslåing av lag)
13. Kampbegrensning: Spillerne skal maksimalt spille 1,5 kamp i uken, bortsett fra turneringer.
14. Kapteinsrollen: En viktig del av denne overgangen er introduksjonen av kapteinsrollen, som skal bidra til å styrke lagets samhold og lederskap på banen.
Kapteinsrollen skal fremme lagånd og samarbeid ved at kapteinen er et forbilde og støtter lagkameratene, utvikle lederegenskaper ved at spillere utvikler kommunikasjon, ansvarsfølelse og beslutningstaking, og styrke kommunikasjonen ved at kapteinen er bindeledd mellom trenerteamet og spillerne.
IK Junkeren ønsker å forankre denne overgangen med Sportslig utvalg, som i samarbeid med Kretsen vil tilrettelegge fotballaktiviteten på best mulig måte når overgangen fra 9’er til 11’er-fotball blir aktuell. Sammenslåing av lag og andre nødvendige tiltak vil bli inkludert i denne fasen.
6.5 13-19 årsklassene
Ungdom i denne alderen gjennomgår ofte en intens vekstperiode, noe som krever nøye hensyn til aktivitetsnivå og kroppsbeherskelse. De har sterke sosiale behov, og gutter utvikler ofte større muskulatur enn jenter. Dette er også en periode med betydelig vekst i kretsløpsorganene, og både kreativitet og koordinasjonsevne er i sterk utvikling. Ofte er det en disharmoni mellom fysisk og mental utvikling, noe som kan føre til usikkerhet.
Ungdommene kan være sjenerte, tøffe utad og til tider aggressive. Rusmidler kan virke tiltrekkende på noen, og treneren må være bevisst på dette. Vi deler denne aldersgruppen inn i 13-15 år og 16-19 år.
6.5.1 13-15 årsklassene:
Mål:
IK Junkeren skal tilby et fotballtilbud som passer nivå og ambisjoner for hver spiller, uavhengig av kjønn. Alle spillere må forplikte seg til en holdningskontrakt, og trenere skal nøye følge sportsplanen. Klubben har som mål å utdanne og videreutvikle trenere, som oppfordres til å delta på både interne og eksterne kurs. Spillere oppfordres til å drive med uorganisert fotball og alternativ trening på fritiden. Klubben skal også gi interesserte spillere muligheten til å bli trenere, dommere eller idrettsledere. Spillere som ønsker ekstra utfordringer, skal få dette gjennom hospitering og klubbens spillerutviklingstilbud.
Organisering:
Hvert lag skal ha en trener, foreldrekontakt, økonomiansvarlig og dugnadsansvarlig. Trenere må ha minimum grasrottrener delkurs 1-4. Ved eldre årsklasser er det anbefalt med UEFA B lisens.
Kamp: Det spilles 9v9 i de yngste årsklassene og 11v11 i de eldste. Seriene er nivåinndelt, og spillere kan flyttes mellom lag basert på ferdigheter. NFF anbefaler 12-14 spillere per lag i 9´er fotball. Påmelding til kamper skjer i samråd med sportslig ledelse. NFF anbefaler minst en omgang spilletid for alle spillere.
Turnering: Det anbefales å delta på lokale og eksterne cuper og minst en turnering årlig med overnatting (se punkt 3.4.4 Turneringer utenfor Bodø).
Mål for aldersgruppen: Klubben skal etablere et sterkt støtteapparat og bevare et godt sosialt miljø på tvers av treningsgrupper. Satsningslagene skal spille i 1. divisjon, og alle spillere skal ha et tilfredsstillende kamptilbud. Kvaliteten på treningsarbeidet skal være jevn mellom treningsgruppene. Ekstratilbud skal gis til de som ønsker det mest, og klubben har som mål å ha minst en spiller på kretslaget i 14-årsklassen. Satsningslaget skal ha 3-4 treninger i uka samt kamp.
Trenerens hverdag: Treneren skal utarbeide en års- og periodeplan eller årshjul basert på sportsplanen. Denne planen kan sendes til sportslig leder hvis ønsket for evaluering og skal presenteres for foreldre og foresatte. Treneren skal være godt forberedt til trening og sørge for god flyt mellom treningsgruppene. Spillerens utvikling skal prioriteres, og treningsøktene skal ha klart definerte mål. Treneren skal oppmuntre til egentrening og gjennomføre personlige samtaler med spillerne. Årsrapport skal sendes til sportslig leder i slutten av oktober.
Individuelle ferdigheter: Fokus på hurtighet, spenst, styrke, balanse, utholdenhet, vendinger, driblinger, pasninger, mottak, heading, skudd, skjermeferdigheter, og 1v1 ferdigheter defensivt.
Forståelse og kommunikasjonsferdigheter: Bevegelse for å skape rom og motta ball, ballførers handlingsvalg, skape og utnytte 2-mot-1-situasjoner, orientering med og uten ball, kroppsposisjon før mottak, rolletrening, forsvarerferdigheter, og bevissthet i forhold til presshøyde.
Hvordan skal det læres: All trening skal utføres med ball, med innslag av fysisk trening i en strukturert sammenheng. Fri lek med ball og sjef over ballen-øvelser anbefales ved starten av treningen. Husk at fotballen skal være gøy, uansett alder og ferdighetsnivå.
Supplementære tilbud: Hovedtrener innstiller på Trenerforum hvilke spillere som skal delta på klubbens spillerutviklingsopplegg eller Nordland Fotballs Krets (NFK) 4-6 spillere i hver årgang skal tilbys dette, basert på IK Junkerens kriterier; Personlighetstype, Ferdighetsnivå og Modenhet (se punkt 3.1). Ekstra akademitilbud kan også komme når klubben har ressurser til å arrangere dette. NFK kjører ukentlige treninger for de spillere som er kvalifisert til sone- og kretslagstilbud.
Forslag til treningsøkt (60 min):
1. Samle spillerne (5 min): Gjennomgå økta
2. Skadeforebyggende og Fysikk (5-10 min): Hoppøvelser, spurter, retningsforandringer. Bruk Prepper´n i Tiim.no
3. Teknikkøvelse (10-20 min): Tren på utvalgte pasningsøvelser
4. Spill-motspill del 1 (10-20 min): Hvordan spille seg ut bakfra
5. Spill-motspill del 2 (20-30 min): Smålagsspill, alle involvert
*Se punkt 7 for praktiske eksempel.
6.5.2 16-19 år årsklassene:
Mål
Klubben skal raskt etablere et sterkt støtteapparat. Det skal opprettes en satsningsgruppe og en breddegruppe dersom spillertilgangen er stor nok. Satsningslaget skal minimum spille i 1. divisjon, mens nivået og motivasjonen avgjør hvor de andre lagene spiller. Det er viktig å bevare et godt sosialt miljø på tvers av treningsgruppene. Kvaliteten i treningsarbeidet skal være lik, men funksjonalitet og mengde kan variere. Klubben skal etablere bånd til seniorfotballen, spesielt A-laget og B- laget som referansepunkt for de yngre spillerne. Alle skal ha et tilfredsstillende kamptilbud. Klubben kan ansette eksterne trenere med UEFA-B lisens og pedagogisk utdanning hvis ressurser tillater det.
Det skal gis ekstratilbud til de mest motiverte spillerne, i form av hospitering og eget spillerutviklingstilbud. Klubben skal kartlegge og registrere potensielle trener- eller dommeremner, og benytte disse i barne- og ungdomsfotballen. Treningsgruppe 1 bør delta i minst en kvalitetsmessig god turnering hvert år, mens treningsgruppe 2 skal delta i en breddepreget turnering. Satsningslaget skal ha 3-5 treninger i uka samt kamp. Det tekniske repertoaret til spillerne skal være fullt utviklet etter denne aldersgruppen, og det holdningsskapende arbeidet skal være etablert.
Trenerens hverdag
Treneren skal utarbeide et årshjul og en periodeplan basert på sportsplanen og sende denne til sportslig leder. Det er viktig å føre treningsoppmøte og opprettholde nødvendig disiplin rundt de regler som er satt. Om antallet tilsier det, skal det være to treningsgrupper, og treneren har ansvaret for å skape dynamikk mellom gruppene basert på prestasjoner. Fokus skal være på valg og utførelse, med spesifisert feedback som følge av konstruktive forsøk. Treneren skal ha en spørrende tilnærming i coaching i spillsituasjoner, gi mye ros og skape et godt miljø hvor det er lov til å feile. Treneren skal ha kompetanse til å rettlede på utførelse og valg, og hver trening skal ha klart definerte ferdighetsmål, med coaching som fokuserer på dette. Det skal tilbys et differensiert tilbud ut fra ønsket aktivitetsmengde og oppnåelse av mestring, med spillerens utvikling i sentrum i forhold til hospitering.
Treneren bør fokusere på få og enkle øvelser som belyser tema og gir gode “bilder” for spillerne. Det er viktig å oppmuntre til egentrening og gi gjerne spillerne “hjemmelekser”. IK Junkeren anbefaler at treneren gjennomfører minst to spillersamtaler med hver spiller i løpet av året (vår/høst). Årsrapport skal sendes til sportslig leder i slutten av oktober. Trenerne skal stille i klubbens utstyr, og minst en representant i lagt stiller i Trenerforum. Klubben kan bryte inn mot trenere som ikke passer inn i klubbens profil.
Holdninger
Spilleren skal møte opp i god tid før trening og kamp. I Junkeren prioriterer vi å skape en god garderobekultur, og spillere skal ha med seg restitusjonsmat. Spillere skal melde forfall til trener i god tid ved å bruke Spond eller direkte kontakt per telefon. Det er viktig å vise toleranse for andres feil og egne feil, og ha respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere.
Når treneren prater, lytter spillerne. Spillere skal ha medbestemmelsesrett for egen treningshverdag, ha ansvarsfølelse for utstyr og bidra til at utstyr kommer på plass. Spillere skal møte på trening med mål om å utvikle ferdighetene sine, være bevisst på hvilke områder de jobber med og komme forberedt på trening. Fotball skal være valgt idrett som førsteprioritet for spillere i treningsgruppe. Det kan opprettes et spillerutvalg som bindeledd mellom spillergruppe og trener.
Individuelle ferdigheter
Ferdigheter som hurtighet, spenst, styrke, balanse, støttemuskulatur (core), utholdenhet, vendinger, driblinger, pasninger, mottak, heading, skudd, skjermeferdigheter og 1F ferdigheten skal utvikles. Det er viktig å fokusere på løpsteknikk i øvelser uten ball og være “tidsnok” i situasjoner med ball. Trening av balanse med ball, samt styrking av sete, lysk, mage og rygg med eller uten ball, er også viktig. Utholdenhet skal trenes kun med ball, men i ferier eller ved skade kan ren utholdenhetstrening uten ball inkluderes.
Vendinger, driblinger, pasninger i bevegelse med ulike distanser, mottak av høy og lav ball, heading med og uten hopp, skudd med ulike teknikker, og skjermeferdigheter for å beskytte ballen i ulike situasjoner skal trenes. 1F ferdigheten, som inkluderer når man skal gå, lede, presse, takle og blokkere, skal også utvikles. Generell fysikk som koordinasjon, motorikk, balanse, styrke, spenst og hurtighet er viktig å vedlikeholde å utvikle videre.
Forståelse og kommunikasjonsferdigheter
Bevegelse for å skape rom (dybde, bredde), for å motta ball (i støtte, feilvendt, halvvendt, rettvendt), motsatte bevegelser, påfølgende/samtidige bevegelser, og forståelsen for breddeprinsippets betydning for muligheten for gjennombrudd på rettvendt spiller er viktig. Ballførers handlingsvalg (når, hvordan og hvorfor drible, sentre, skyte) skal læres, og spillerne skal lære å ta egne valg og se betydningen av dem. Det er viktig å skape og utnytte 2-mot-1-situasjoner, orientering med ball (hvilke muligheter åpner seg) og la spilleren gjøre egne valg.
Orientering uten ball (hvilke muligheter åpner seg) og medspilleres valg (hvor plassere seg, til hvilken tid, i hvilken retning, i hvilken hastighet) er også viktig. Kroppsposisjon før mottak, rolletrening (hva er sentrale oppgaver i den bestemte rollen, hvordan samhandle med andre roller), 1.-, 2.- og 3.-forsvarerferdigheter (samhandling, avstander m.m.), bevissthet i forhold til presshøyde, og skape en forståelse av helheten i forhold til offensiv og defensiv struktur og de spillerprinsipper som legges til grunn for hvordan IK Junkeren ønsker å spille er også viktig.
Hvordan skal det læres
All trening, med unntak av korte innslag av fysisk trening, skal utføres med ball. Fysisk trening skal integreres på en strukturert måte. Det anbefales å starte øktene med fri lek med ball og øvelser der spillerne er sjef over ballen. Målet er å sikre at hver spiller får så mange ballberøringer som mulig i løpet av treningen, og spillerne skal oppfordres til å bruke begge bein ofte. Aktiviteten skal være høy for å gjøre treningen lystbetont, samtidig som det stilles høye krav til spillerne.
Forslag til Treningsøkt på dette nivået:
Total varighet: 1 time 15 minutter
1. Samle spillerne og gjennomgang av økta (5 minutter): Kort introduksjon og forklaring av dagens treningsfokus.
2. Skadeforebyggende og Fysisk trening (5-10 minutter): Hoppøvelser, spurter, retningsforandringer. Merk: Disse øvelsene kan gjøres utenfor banen hvis det er trangt om plassen.
3. Teknikkøvelse (10-20 minutter): Tren på utvalgte vendinger og finter med press/motstand.
4. Spill-motspill del 1 (deløvelse) (10-20 minutter): Hvordan spille på siste tredjedel av banen.
5. Spill-motspill del 2 (4v4-7v7) (20-30 minutter): Smålagsspill hvor alle er involvert. Merk: Bruk økten til å påvirke taktiske momenter.
Se punkt 7 for praktiske eksempel.
Differensiering
Klubben med Sportslig utvalg må si noe om hvordan differensiering praktiseres på hver gruppe.
Hospitering
All hospitering skal godkjennes av klubbens sportslige ledelse. Klubben må si noe om hvordan hospitering praktiseres på hver gruppe.
Ekstratilbud
Fotballskole på sommeren og andre tiltak som NFK eller andre Bodø-klubb arrangerer.
Spilleroverganger
Overganger gjennomføres av daglig leder og skal diskuteres med fotballutvalg og sportslig ledelse.
Quizspørsmål:
1. Hva betyr akronymet S.T.R.E.V?
2. Hva er hovedfokuset for trening av barn i alderen 5-7 år?
3. Hva er viktig å huske på når man trener barn i alderen 10-12 år?
4. Hvordan skal overgangen fra 7’er til 9’er fotball håndteres i IK Junkeren?
5. Hva er de viktigste fokusområdene for aldersgruppen 13-15 år?
6. Hvordan kan trenere sikre en jevn overgang fra barnefotball til ungdomsfotball?
Sammendrag: “IK Junkeren tilpasser treningen til ulike aldersgrupper (5-19 år) med fokus på ferdighetsutvikling, kameratskap og trygghet. Treningene inkluderer teknikk, spill-motspill og skadeforebyggende øvelser. Differensiering og hospitering brukes for å møte individuelle behov. Overganger mellom spillformer og aldersgrupper bør håndteres nøye for å sikre en jevn utvikling.”
6.6 Sammenslåing av lag
Oppsummering: Denne delen beskriver retningslinjene og prosessen for sammenslåing av lag i IK Junkeren. Målet er å sikre at alle spillere får et tilfredsstillende kamptilbud og utviklingsmuligheter, selv når antallet spillere i en årsklasse er begrenset. Sammenslåing av lag skal bidra til å opprettholde et godt sosialt miljø og sportslig nivå, samtidig som det fremmer inkludering og jevnbyrdighet.
Målsetting: Sikre at alle spillere får et tilfredsstillende kamptilbud og utviklingsmuligheter gjennom sammenslåing av lag ved behov. Dette skal bidra til å opprettholde et godt sosialt miljø og sportslig nivå, samt fremme inkludering og jevnbyrdighet i alle aldersklasser. Leserne skal forstå hvordan sammenslåing av lag kan gjennomføres på en strukturert og inkluderende måte, med fokus på spillerutvikling og trivsel.
Figur 7. Sammenslåingsprosessen.
Retningslinjer for sammenslåing av lag:
1. Kartlegging av spillere:
• Før sesongstart skal trenere og sportslig ledelse kartlegge antall spillere i hver årsklasse.
• Vurder behovet for sammenslåing basert på antall spillere og deres ferdighetsnivå.
2. Kriterier for sammenslåing:
• Lag kan slås sammen dersom antallet spillere i en årsklasse er for lavt til å opprettholde et tilfredsstillende kamptilbud.
• Sammenslåing skal også vurderes dersom det er store forskjeller i ferdighetsnivå som kan påvirke jevnbyrdigheten i kamper.
3. Prosess for sammenslåing:
• Informer spillere og foresatte om behovet for sammenslåing og hvordan prosessen vil foregå.
• Involver sportslig utvalg spillere og foreldre/foresatte i beslutningsprosessen for å sikre forståelse og aksept. Foreldre/foresatte blir viktige «varepratere»
• Opprett en felles treningsgruppe med jevnlige treninger og kamper.
4. Treningsopplegg:
• Tilpass treningsopplegget for den sammenslåtte gruppen, med fokus på differensiering og jevnbyrdighet.
• Sørg for at alle spillere får mulighet til å utvikle seg på sitt nivå, gjennom differensierte øvelser og spillformer.
5. Sosialt miljø:
• Arranger sosiale aktiviteter for å styrke samholdet i den sammenslåtte gruppen.
• Oppmuntre til samarbeid og vennskap på tvers av de opprinnelige lagene.
6. Evaluering:
• Gjennomfør jevnlige evalueringer av den sammenslåtte gruppen for å sikre at målene om utvikling og trivsel oppnås.
• Juster treningsopplegget og sammenslåingen ved behov, basert på tilbakemeldinger fra spillere, foresatte og trenere.
Quizspørsmål:
1. Hva er det første trinnet i prosessen for sammenslåing av lag?
2. Hvem skal involveres i beslutningsprosessen for sammenslåing av lag?
Sammendrag: Kartlegging av spillere, klare kriterier for sammenslåing, og en strukturert prosess som involverer spillere og trenere er sentrale elementer. Treningsopplegget tilpasses for å sikre differensiering og jevnbyrdighet, og sosiale aktiviteter arrangeres for å styrke samholdet.
Det er viktig at klubben og sportslig utvalg involveres i slike sammenslåinger, helst når sesongen nærmer seg slutten eller rett etter sesongslutt, for å informere foreldre og foresatte i god tid.
IK Junkeren understreker at det ikke er lagledere alene som beslutter slike sammenslåinger. Klubben, sammen med sportslig utvalg og daglig leder som har beslutningsmandat, vil vurdere dette. Nordland Fotballkrets kan brukes som gode støttespillere i slike prosesser.
E-post: post@junkeren.no Telefon: 411 20 631 Kontakt oss
Besøksadresse: Klubbhytta, Stordalen
Postadresse: IK Junkeren, Postboks 3504, 8087 Bodø
Vilkår og betingelser Personvern