Sportsplan

Spillerutvikling og sosialt samspill: Fra talent til elitespiller

Sportsplan / Spillerutvikling og sosialt samspill: Fra talent til elitespiller

Oppsummering: Denne delen fokuserer på spillerutvikling gjennom hospitering, differensiering, jevnbyrdighet, og selektering. Den fremhever viktigheten av å inkludere flest mulig, lengst mulig, og på en så gunstig måte som mulig. Individuelle
samtaler med spillere og rekruttering av nye medlemmer er også viktige elementer.

Målsetting: Beskrive strategier for spillerutvikling, inkludert hospitering, differensiering, jevnbyrdighet og selektering. Leserne skal lære hvordan klubben støtter spillerens utvikling og fremmer sosialt samspill.

3.1 Hospitering
Hospitering i fotball refererer til praksisen med å la en spiller trene med et annet lag enn sitt eget for en periode. Dette kan være for å gi spilleren muligheten til å få mer erfaring, prøve seg i et høyere nivå eller for å bli bedre kjent med et potensielt nytt lag. Hospitering kan være et nyttig verktøy for spillere som ønsker å utvikle seg og prøve nye utfordringer innen idretten.

Hospitering har i de siste årene startet tidlig og det scoutes allerede i 8 års alderen derfor har endringer i denne sak blitt ivaretatt i forbindelse med revisjon av Sportsplan. Det anbefales at du som trener i laget tar ansvar for og diskuterer nedenstående punkter sammen med andre med trenere i ditt lag. Sportslig utvalg kan komme med råd og anbefalinger som utgår fra Sportsplan ved hospitering og rekruttering av interne og eksterne spillere:

A) IK junkeren som klubb har i 2024 etablert en ny hospiterings ordning der de ansvarlige trenere i respektive lag som bestemmer hvem som skal inn og spille på høyre nivå i de forskjellige aldersgruppene. Det er ønskelig med dialog blant trenerne i de respektive lag der Sportslig utvalg og Fotballutvalg kan bli involvert og komme med råd hvis nødvendig. Samtidig er det viktig å poengtere at det er klubben som styrer, ikke de foresatte når det handler om hospitering og rekruttering.

B) De tre aspekter IK Junkeren som klubb ønsker at ansvarlig trener har i fokus ved hospitering, av spillere innen klubben, og ikke minst i forbindelse med rekruttering fra andre lag er; Personlighetstype, Ferdighetsnivå og Modenhet. Disse tre aspekter gjelder også ved differensiering og jevnbyrdighet i forbindelse med konkurranse (f.eks. cup og turneringer).

I. Personlighetstyper: Noen barn vil være svært konkurransedyktige og ambisiøse, mens andre kan være mer avslappede og lekne. Noen vil være mer sosiale og samarbeidsvillige, mens andre kan være mer individualistiske. Det er viktig for trenere å tilpasse sin tilnærming til de ulike personlighetstypene for å sikre at alle barna trives og utvikler seg på best mulig måte. Å være ydmyk, en god lagspiller og lagkamerat er essensielle egenskaper trenere bør prioritere ved hospiteringsuttak. Disse egenskapene er viktige for å skape en positiv atmosfære i laget, fremme samarbeid og motivasjon blant spillerne, og bidra til et godt miljø både på og utenfor banen. En ydmyk spiller er en som er villig til å lære og vokse, og som respekterer instruksjoner og råd fra trenere og medspillere. En god lagspiller er en som setter lagets interesser foran sine egne, er støttende og oppmuntrende mot sine medspillere, og jobber aktivt for å bidra til lagets suksess. En god lagkamerat er en som viser respekt, empati og omsorg for sine medspillere, ønsker det beste for dem og er tilgjengelig for støtte og hjelp når de trenger det.

Ved å prioritere disse egenskapene ved hospiteringsuttak, kan trenere bidra til å skape et sterkt og samarbeidende lag, hvor spillerne støtter og utfyller hverandre på best mulig måte. Dette vil ikke bare bidra til bedre resultater på banen, men også til en mer positiv og inkluderende opplevelse for alle involverte. Så, det er viktig å se etter disse egenskapene hos potensielle hospitanter, og å oppmuntre og belønne dem hos spillere som allerede besitter dem. Ved å fokusere på disse kvalitetene, kan trenere bidra til å skape et sunt og positivt miljø i laget, som vil være til beste for alle involverte.

II. Ferdighetsnivå: Ferdighetsnivået blant barn i barnefotballen varierer betydelig, og det er viktig for trenere å tilpasse treningen for å møte disse ulike behovene. Her er noen viktige aspekter ved å håndtere forskjellige ferdighetsnivåer:

• Individuell tilpasning: Trenere bør observere og forstå hvert barns styrker, svakheter og ferdighetsnivå. Tilpass øvelser og utfordringer slik at alle får muligheten til å utvikle seg, uavhengig av deres nåværende ferdigheter.

• Naturtalentet og uerfarne spillere: Naturtalentet kan ha en imponerende teknisk ferdighet og fotballforståelse fra starten av. De bør likevel oppmuntres til å fortsette å utvikle seg. Uerfarne spillere trenger mer veiledning og opplæring. Trenere kan bryte ned teknikker og konsepter i mindre deler for å hjelpe dem med å forstå og mestre grunnleggende ferdigheter.

• Differensiering av øvelser: Du som trenere kan del gruppen inn i mindre grupper basert på ferdighetsnivå. Gi mer avanserte øvelser til de som er klare for det, og enklere øvelser til de som trenger det. Differensiering av lag bør være dynamisk fordi barn utvikles forskjellig og kontinuerlig over tid.

• Positiv tilbakemelding og oppmuntring: Uansett ferdighetsnivå, bør trenere gi positiv tilbakemelding og oppmuntre alle spillere. Feil og utfordringer bør sees som læringsmuligheter, ikke som hindringer.

• Skape et inkluderende miljø: Alle barn bør føle seg velkomne og inkludert, uavhengig av ferdighetsnivå. Samarbeid og lagånd er like viktig som individuelle ferdigheter. Trenere spiller en nøkkelrolle i å skape et positivt og utviklende miljø for alle barna i barnefotballen. Ved å tilrettelegge treningen og oppmuntre til utvikling, kan de bidra til at alle spillere får en meningsfull fotballopplevelse.

• Modenhet: Barn utvikler seg ulikt tempo, og det vil derfor være forskjeller i modenhet blant spillerne i barnefotballen. Når du skal trene barn- og ungdom, er det viktig å vite litt om vekst og utvikling. Som trener bør for eksempel kjenne til begrepene kronologisk og biologisk alder. For det er ikke det samme.

• Kronologisk alder, dvs. fødselsdato. De som er født tidlig på året har ofte en fysiologisk fordel. De løper fortere og hopper høyere, fordi de er noen måneder eldre. Dog er prestasjonsfordeler ikke bare relatert til fødselsdato, det handler også om modning, dvs. biologisk.

• Biologisk alder, dvs. hvor fort barnet modner. Det er viktig å huske at barn modnes ulikt. Barn kan være tidlig, normalt eller sent utviklet. Innenfor samme årskull kan det være stor spredning i modenhetsgrad, opptil 5 år. Noen barn vil være mer mentalt og emosjonelt modne, mens andre kan være mer impulsiv og umodne. Treneren bør være oppmerksom på disse forskjellene og tilpasse sin tilnærming og kommunikasjon slik at alle barna føler seg sett og ivaretatt. Å skape et trygt og inkluderende miljø er avgjørende for at barna skal trives og utvikle seg positivt i barnefotballen.

Kjønnsutvikling
Kjønnsutviklingen hos barn og puberteten er en naturlig del av oppveksten og skjer vanligvis i løpet av bestemte stadier i livet. Denne utviklingen kan faktisk starte allerede i åtte års alder hos jenter. I løpet av barndommen begynner barn å bli bevisste på sitt eget kjønn og identitet, og de første tegnene på forandringer i kroppen kan begynne å vises. Når barnet kommer inn i puberteten, skjer det en rekke fysiske endringer som fører til modenhet og reproduksjonsevne. Jenter vil oppleve menstruasjon, brystutvikling og hårvekst, mens gutter vil oppleve stemmeendringer, hårvekst og økt muskelmasse.

I tillegg til de fysiske endringene er det vanlig å oppleve emosjonelle og mentale endringer i løpet av puberteten. Hormonelle forandringer kan påvirke humøret og atferden til ungdommer. Kjønnsutvikling hos barn og idrett er et viktig tema som bør tas på alvor. Det er viktig å sørge for at barn og unge får en trygg og inkluderende idrettsopplevelse, uavhengig av kjønn. Når det gjelder kjønnsutvikling hos barn, er det bra å være oppmerksom på at barn kan oppleve endringer i sin kropp og identitet som kan påvirke deres deltakelse i idrett. Trenere bør være sensitiv overfor barns individuelle behov og respektere deres rett til å utforske og uttrykke sin identitet.

Du som trenere bør kontinuerlig skape et miljø som er inkluderende og mangfoldig for alle deltakere, uavhengig av kjønn. Dette kan innebære å sørge for at treningen tilpasses barns individuelle behov. Å være oppmerksom på utfordringene som kan oppstå i forbindelse med kjønnsutvikling hos barn og idrett, for eksempel når det gjelder bruk av garderober og deltakelse i konkurranser er noe vi i klubben også bør være oppmerksomme på. Klubben skal sørge for å ha retningslinjer og tiltak på plass for å sikre at alle barn kan delta på en trygg og respektfull måte.

Allsidighet

• Idretten for barn og unge bør være allsidig av flere viktige grunner:

• Fysisk utvikling: Idrett gir barn muligheten til å utvikle seg fysisk. Gjennom varierte aktiviteter kan de styrke muskler, forbedre koordinasjon og øke utholdenhet. Dette legger grunnlaget for en sunn livsstil senere i livet.

• Sosialt fellesskap: Idretten fungerer som en viktig sosialiseringsarena. Barn lærer samarbeid, respekt og vennskap gjennom deltakelse i lagidretter. De bygger varige bånd med jevnaldrende og utvikler sosiale ferdigheter.

• Mestring og selvtillit: Å delta i ulike idretter gir barn muligheten til å oppleve mestring. Når de mestrer nye ferdigheter, øker selvtilliten deres. Dette er avgjørende for deres generelle utvikling og velvære.

• Mentalt velvære: Fysisk aktivitet har en positiv innvirkning på den mentale helsen. Idrett gir et utløp for stress, fremmer god søvn og reduserer risikoen for angst og depresjon hos barn og unge.

• Forberedelse for fremtidig idrettsdeltakelse: Allsidig idrett gir barn et godt fundament for å kunne delta i flere idretter senere. De utvikler allsidige ferdigheter som kan være nyttige uansett hvilken idrett de velger å satse på.

Barn bør selv få prøve seg frem på hvilken aktivitet det skal utøve. Foreldre må gjerne tilrettelegge for ulike aktiviteter, men det er barnet som bør få velge hva det vil utforske og teste nærmere.

Quizspørsmål:
1. Hvilke tre aspekter ønsker IK Junkeren at trenerne skal ha i fokus ved hospitering av spillere og rekruttering fra andre lag?
2. Hva er forskjellen mellom Biologisk og Kronologisk alder?

Sammendrag: «Personlighetstyper; Barn har ulike personlighetstyper, fra konkurransedyktige og ambisiøse til avslappede og lekne. Trenere bør tilpasse sin tilnærming for å sikre at alle barn trives og utvikler seg. Egenskaper som ydmykhet, lagspill og omsorg er viktige for et positivt lagmiljø. Ferdighetsnivå: Ferdighetsnivået varierer blant barn i barnefotballen. Trenere bør tilpasse treningen for å møte ulike behov. Individuell tilpasning, differensiering av øvelser og positiv tilbakemelding er viktig.

Modenhet: Barn utvikler seg i ulikt tempo. Kronologisk alder (fødselsdato) er ikke alltid lik biologisk alder (fysiologisk utvikling). Ved å fokusere på disse aspektene kan trenere bidra til en meningsfull fotballopplevelse for alle barna”.

3.2 Hospiteringsordning

Hospitering
Hospitering er, som tidligere nevnt, en utmerket mulighet for spillere til å utvikle seg og møte nye utfordringer. Det er imidlertid avgjørende å ta hensyn til spillerens individuelle behov og ønsker. Hospitering bør ikke være en permanent løsning. Andre spillere i laget kan, med trening, gode holdninger og modenhet, tilbys hospitering. Barn og ungdom utvikler seg ulikt, og treneren har ansvar for å følge denne utviklingen kontinuerlig. Lagledelsen og trenerne bør kommunisere godt med hverandre, spilleren og dens foreldre om hospiteringsordningen. Det bør være tydelige retningslinjer og forventninger for alle parter, slik at alle er klar over hva som forventes av dem. Hospitering skal være et verktøy for å hjelpe spilleren med å utvikle seg og nå sitt fulle potensial, og det bør alltid gjøres med spillerens beste i tankene.

Regler for hospitering (12-19 år)

1. Før fylte 12 år: Hospitering bør ikke forekomme. Fokuset skal ligge på andre utviklingsområder. Unntak kan gjøres for spillere som skiller seg klart ut i sin spillergruppe og trenger et bedre alternativ, i samråd med sportslig leder/sportslig utvalg.
2. Hospitering for spillere med best ferdighet: Initiativet skal komme fra spillerens hovedtrener, som skal vurdere behovet for hospitering, forutsatt at spilleren og dens foreldre ønsker dette.
3. Hospitering til treningsgruppe: Hospitering skal skje opp til en treningsgruppe i det aktuelle alderstrinnet.
4. Kriterier for hospitering: Spilleren må være så god at den forsvarer en plass i troppen på trinnet over. Unntak kan gjøres hvis det ikke finnes lag i et alderstrinn, og spillere må flyttes opp for å få et tilbud.
5. Permanent tilhørighet: Spillere som er gode nok til å forsvare en plass i førsteelleveren til laget over, bør tilbys permanent tilhørighet i laget over. Hoved trener i samråd med foreldre og barnet tar avgjørelsen når dette blir aktuelt.

6. Hospitering på høyt nivå: Spilleren skal hospitere på et nivå hvor den møter spillere som er bedre enn seg selv for å ha noe å strekke seg etter. Spillere skal ikke hospitere i mer enn ett lag.
7. Hospitantonkler: Alle førstelag i aldersbestemt fotball skal ha hospitantonkler, utvalgte spillere som har ekstra ansvar for at hospitanter finner seg til rette i gruppa. Hospitanter skal tas godt imot av trener og gis en liten oppmerksomhet på første trening.
8. Hospitering i tillegg til eget lags aktivitet: Dette må vurderes ut fra hvert enkelt tilfelle. All hospitering skal være langsiktig (minimum 2 uker).
9. Hospitering som treningstilbud: Hospitering er primært ment som et treningstilbud. Spilleren skal hospitere i trening for å kunne hospitere i kamp. Hospitering i kamp er positivt dersom spilleren forsvarer en plass i laget.
10. Oppfølging av belastning: Hovedtreneren på spillerens primærlag har ansvar for å følge opp spillerens belastning. Ved uenigheter om belastning kan punkt 5 i Sportsplan brukes der åpen dialog mellom hovedtreneren og foreldre er avgjørende.
11. Evaluering av hospitering: Evaluering bør gjøres jevnlig av hovedtrenerne på både primærlaget og laget spilleren hospiterer på. Eventuelle endringer eller justeringer i hospiteringsordningen bør gjøres i samråd med alle involverte parter: sportslig utvalg og fotballutvalg.
12. Retningslinjer ved konflikter: IK Junkeren skal ha klare retningslinjer for hvordan hospitering håndteres ved eventuelle konflikter eller uenigheter.

Kommentar: Det er viktig å tydeliggjøre at spillere kan hospitere opp en årsklasse, men ikke nødvendigvis på øverste nivå. Basert på erfaringer fra trenere i klubben, som jobber med spillere i ulike aldersklasser og kjønn, har flere spillere hospitert på trening uten å være i stand til å spille kamper for lag 1. Disse spillerne har fått et godt tilbud ved å spille kamper for lag 2, noe som har fungert veldig bra og bidratt til å øke motivasjonen til disse spillerne. Dette gjelder spesielt for spillere som vanligvis spiller for et relativt svakt lag med mange nye og uerfarne spillere.

Tabell 1. Hospitering etter Alderssegment – Norges Fotball Forbund (NFF).


*Fra 8 og frem til 12 årsalderen kan jenter hospitere med gutter dersom dette er trenerstyrt med gode rutiner forklart i sportsplanen.

Figur 2. Beslutningsprosessen for hospitering.

Dette flytdiagrammet gir en omfattende visuell oversikt over de viktigste trinnene i beslutningsprosessen for hospitering. Kommunikasjon er nøkkelord i alle trinnene, med et spesielt fokus på å ivareta utøveren mens de hospiterer i et nytt miljø og på en ny arena.

Quizspørsmål:
1. Hvilke aldersgrupper gjelder hospiteringsordningen for i IK Junkeren?
2. Hva er kravene for at en spiller skal kunne hospitere til et høyere alderstrinn?
3. Hva er trenerens ansvar når det gjelder oppfølging av spillere som hospiterer?

Sammendrag: “Som trener vil du møte ulike personlighetstyper og må tilpasse din tilnærming for å skape trygghet. I barnefotballen varierer ferdighetsnivået mye, så treningen må tilpasses for å gi alle passende utfordringer. Både fødselsmåned og modenhet påvirker utvikling og prestasjon. Henvendelser om hospitering skal komme fra hovedtreneren, ikke foresatte.”

3.3 Differensiering
Klubben ønsker å legge til rette for differensiering av spillere i kamp og trening. Med differensiering mener vi å legge til rette i forhold til spillerens ønsker, motivasjon og ferdighetsmessige ståsted. Vi kan blant annet differensiere på mengde, veiledning og utfordringer for å nevne noe. Differensiering tar utgangspunkt i fotballspillerens ønsker. Generelt sett kan differensiering innen fotball som idrett bidra til å skape et mer variert og inkluderende miljø som tar hensyn til spillernes individuelle behov og ambisjoner.

Differensiering i fotball er en viktig tilnærming som tar hensyn til den enkelte spillers ferdigheter, styrker og svakheter. La oss utforske noen av de konkrete måtene differensiering kan gjennomføres på:

Variert pasningstrening: Når vi driver pasningstrening, kan vi tilpasse øvelsene etter spillernes erfaring og nivå. For eksempel kan vi variere avstanden og pasningstypen. Noen spillere kan jobbe med korte pasninger, mens andre kan utfordres med lengre pasninger. Dette gir alle muligheten til å utvikle seg på sitt eget nivå.

Individuelle styrker: Differensiering handler ikke bare om å dele gruppen inn i “de gode” og “de mindre gode”. Fotballferdigheter er mangfoldige, og spillerne har ulike styrker. Noen er raske, andre er taklingssterke, mens noen kan være tekniske med ballen. Laget har bruk for alle disse ulike ferdighetene.

Spille med og mot: Del spillerne inn i tre ferdighetsnivåer. Dette kan gjøres ved å la dem spille med og mot andre på samme nivå, de som har kommet lenger, og de som ikke har kommet så langt. Dette gir en balansert utfordring for alle.

Tilpasset smålagsspill: Smålagsspillet bør tilpasses spillernes ferdighetsnivå. Noen ganger kan vi organisere smålagsspill etter spillernes individuelle nivå, mens andre ganger kan vi sørge for at lagene er jevnbyrdige. Dette gir en god balanse mellom utfordring og mestring.

Scoringstrening: Differensier i tre grupper med ulik vanskelighetsgrad når det gjelder rom og tid. Noen spillere kan jobbe med enklere situasjoner, mens andre kan utfordres med mer komplekse målscenarier.

Quizspørsmål:
1. Hva betyr differensiering?

Sammendrag: “Differensiering er viktig for å oppnå effektiviteten og maksimere resultatene av treningen. Dette kan gjøres ved å variere intensiteten (tid i trening) øvelsene (høy og lavterskel). Ved å differensiere treningsøktene kan man oppnå bedre resultater og unngå stagnasjon, og ikke minst skape robuste spillere over tid. Husk at differensiering handler om å skape et inkluderende miljø der alle får muligheten til å utvikle seg på sitt eget nivå. Ved å ta hensyn til den enkeltes styrker og svakheter, bidrar vi til et bedre lag og en bedre fotballopplevelse for alle”.


3.4 Jevnbyrdighet
I fotball refererer “jevnbyrdighet” til at lagene som spiller mot hverandre er omtrent like sterke, både når det gjelder ferdigheter og prestasjoner. Dette konseptet er spesielt viktig i barne- og ungdomsfotball, hvor målet er å sikre at kampene er balanserte for å fremme både mestring og utfordringer for alle spillere.

Klubben ønsker at lagene skal tilstrebe jevnbyrdighet i kamper slik at lagene settes opp med hensyn til motstandere. Har klubben flere lag i en årsklasse, og serien ikke er nivåinndelt, bør de deles inn etter prinsippet om like gode lag på årsklassen. Dette prinsippet er viktig for at alle lagene skal ha en rettferdig sjanse til å vinne kamper og utvikle seg som spillere. Ved å sørge for jevnbyrdighet i trening, turneringer og ikke minst seriespill, vil spillerne få bedre utfordringer og muligheter til å utvikle seg på riktig nivå. Klubben ønsker derfor at trenere og lagledere tar hensyn til dette prinsippet når de setter opp lagene, slik at alle spillerne får en positiv og lærerik opplevelse av å spille fotball.

3.4.1 Jevnbyrdighet i trening
Jevnbyrdighet i forbindelse med fotballtrening er viktig for å skape en rettferdig og balansert treningssituasjon for alle spillerne. IK Junkeren som klubb mener dette kan oppnås ved å tilpasse øvelser og treningsopplegg etter spillerens individuelle ferdigheter og behov, slik at alle får muligheten til å utvikle seg og prestere på sitt beste nivå.

Det er også viktig å sørge for at det er et positivt og støttende miljø på treningen, hvor spillerne oppmuntres og støttes av trenere og lagkamerater uansett ferdighetsnivå. Dette kan bidra til å motivere spillerne til å yte sitt beste og til å utvikle seg både som fotballspillere og som personer.

Videre bør det legges til rette for at alle spillere får muligheten til å delta aktivt i treningen, og at det ikke er noen som blir utelatt eller oversett. Dette kan bidra til å skape en følelse av samhold og fellesskap blant spillerne, og til å styrke lagånden i gruppen.

3.4.2 Jevnbyrdighet i kamp (seriespill, cup og turneringer)
Jevnbyrdighet i forbindelse med kamp eller konkurranse (cup, turnering) refererer til en situasjon der deltakerne har lik mulighet til å vinne, og motstanderne er på omtrent samme nivå i ferdigheter eller ressurser. Dette skaper en rettferdig og balansert konkurranse der utfallet ikke er forutbestemt, og der alle deltakere har en reell sjanse til å vinne basert på egne ferdigheter og innsats. IK Junkeren ønsker at jevnbyrdighet i forbindelse med konkurranse skal styres av de ansvarlige trenere i respektive lag basert på personlighetstype, ferdighetsnivå og modenhet.

Klubben mener at dette vil bidra til å skape spenning, motivasjon og engasjement blant deltakerne, samtidig som det sikrer en rettferdig og ærlig konkurranse. Viktig å belyse er at mangel på jevnbyrdighet kan føre til mistillit, demotivasjon og manglende interesse blant deltakerne. Her har trenerne i laget et stort ansvar, og klubben støtter trenerne med sportslig utvalg og fotballutvalget som står til rådighet ved eventuelle utfordringer som ikke kan løses internt i laget.

Målsettingen med jevnbyrdighet i kamp og konkurranse, særlig når lag skal samle og spare penger i form av dugnader for å bli med på ønsket cup eller turnering (f.eks. Piteå Summer Games), vil bidra til å skape en mer rettferdig, gøy og engasjerende konkurranseopplevelse for alle involverte parter. Verden er ikke optimal, og klubben kan ikke skape jevnbyrdighet i alle situasjoner, dette er forståelig – dog er det ønsket fra klubbens sportslige utvalg at det skapes best mulig miljø i seriespill og ikke minst når klubben representeres av lag i forbindelse med cup og turneringer.

IK Junkeren som klubb anbefaler at trenerteam har dette i tankene ved jevnbyrdighet ved serie- og kampspill:

Ulikhet i ferdighetsnivå: Nivåfordeling kan føre til at noen spillere eller lag er betydelig bedre eller dårligere enn andre, noe som kan føre til “mismatch” i kamper og kan da gi lav motivasjon blant de svakere lagene.

Tap av motivasjon: Spillere som stadig møter lag som er mye bedre eller svakere enn dem selv, kan miste motivasjonen for å fortsette å spille fotball.

Lavere utviklingsmuligheter: Spillere på svake lag kan gå glipp av muligheten til å utvikle seg og forbedre ferdighetene sine hvis de stadig møter motstandere som er betydelig dårligere enn dem selv. Klubben internt bør da finne på løsninger med hospitering på både trening og kamp for å holde motivasjon blant dem som er over et visst nivå ferdighetsmessig.

Nivåfordeling og sosial isolasjon: Nivåfordeling kan føre til at spillere på ulike nivåer ikke får mulighet til å møte og konkurrere med hverandre, noe som kan føre til sosial isolasjon innenfor fotballmiljøet. Dette er spesielt viktig å være oppmerksom på i de lavere aldersgruppene, hvor det sosiale aspektet og inkludering er avgjørende for barnas trivsel og utvikling. I barnefotballen (6-12 år) bør derfor jevnbyrdighet og inkludering prioriteres, slik at alle barn får muligheten til å spille og utvikle seg sammen, uavhengig av ferdighetsnivå.

I ungdomsfotballen (13-19 år) kan det derimot være mer aktuelt med nivådeling, ettersom spillerne ofte har utviklet seg i ulikt tempo og har forskjellige ambisjoner. Her kan nivådeling bidra til å gi både nybegynnere og viderekommende spillere passende utfordringer og utviklingsmuligheter. Det er likevel viktig å sikre at nivådelingen ikke fører til sosial isolasjon, og at det legges til rette for sosiale aktiviteter og samspill på tvers av nivåer.

Kommentar: Når klubben har flere lag i en årsklasse uten nivåinndeling, bør lagene deles inn etter prinsippet om like gode lag. Dette kan utfordre utviklingen av de beste spillerne. En mulig løsning er å finne en modell som balanserer utviklingen for alle spillere. Dette kan inkludere rotasjon av spillere mellom lagene, ekstra trening for de mest talentfulle, eller samarbeid med andre klubber for å gi de beste spillerne utfordringer på høyere nivå. Målet er å sikre at alle spillere får mulighet til å utvikle seg optimalt.

3.4.3 Jevnbyrdighet kamp -” Tenk på naboen”
Ambisjon for Jevnbyrdighet i Barne- og Ungdomsfotballen
IK Junkeren har som mål å fremme jevnbyrdighet i barne- og ungdomsfotballen for å unngå uforholdsmessig store seiersmarginer i seriekamper. Vi ønsker å sikre at alle kamper er konkurransedyktige og rettferdige, og at alle spillere får en positiv opplevelse på banen. Vi oppfordrer våre trenere til å tenke på motstanderlaget når vi leder med betydelige sifre, og til å vurdere å redusere spilletiden for de mest erfarne spillerne i slike situasjoner. Dette kan bidra til å opprettholde sportsånd og respekt for motstanderne.

Vi anerkjenner at differensiering i kamp kan være utfordrende, men det er viktig for å sikre en balansert utvikling for alle spillere. Vi oppfordrer til å bruke de mest erfarne spillerne i passende kamper og å gi mindre erfarne spillere muligheten til å utvikle seg i jevnbyrdige kamper.

Dette er i tråd med retningslinjene fra Norges Fotballforbund (NFF) og debatten som pågår rundt dette temaet. Vi ønsker å være en klubb som viser sportsånd og respekt, og som bidrar til en positiv utvikling for alle involverte. Se lenke her for å få forslag på hvordan du som trener kan differensier i kamp samt hvordan du og dine trenerkollegaer bør tenke ved nivå inndeling og gode kamparenaer for alle.

Klubben anbefaler at du som trener ansvarlig kontakter motstanderlaget ved usikkerhet om nivå for å sikre mest mulig jevnbyrdige kamper, spesielt i barne- og ungdomsfotballen fra 6 til 12 år. Målet er ikke bare å fokusere på eget lags prestasjoner, men også å tenke på hvordan det går med motstanderlaget og hva som kan gjøres for å gi alle en best mulig opplevelse; “Tenk på naboen”.

Sammendrag: “Klubben ønsker jevnbyrdighet i kamper og treninger for å gi alle spillere rettferdige sjanser til å vinne og utvikle seg. Lagene skal settes opp med hensyn til motstandere, og hvis klubben har flere lag i en årsklasse uten nivåinndeling, skal de deles inn etter prinsippet om like gode lag. Dette gjelder også for treninger, hvor øvelser tilpasses individuelle ferdigheter og behov. I konkurranser skal jevnbyrdighet sikres ved å matche lag med liknende ferdighetsnivåer, noe som skaper rettferdig konkurranse og motiverer spillerne. Klubben understreker viktigheten av et positivt og støttende miljø, og at alle spillere får delta aktivt for å fremme samhold og lagånd”.

3.4.4 Jevnbyrdighet –Turneringer i og utenfor Bodø
Rognan Mini-Putt turnering
Denne turnering arrangeres av Saltdalskamratene 3´er og 5 ´er fotball i alderstrinn 6-12 år. Turneringen arrangeres årlig oftest andre helgen i juni. Turneringen rangeres av IK Junkeren som en sosial turnering for barna å delta i. Målet med slike turneringen er å fremme samhold, ferdigheter og glede ved idrett blant barna. Mini putt turneringen kan være en flott måte for barn å få erfaring med å konkurrere i en trygg og støttende atmosfære. Dette kan også bidra til å utvikle deres ferdigheter og lidenskap for fotball, samtidig som de skaper minner og vennskap for livet. For mer informasjon om turneringen send dine spørsmål til turnering@fksk.no.

Kippermocupen
Kippermocupen er en av Norges største helgeturnering i aldersbestemte klasser med rundt 300 lag. Deltagerne kommer stort sett fra Nordland og Trøndelag. Kampene går på gode gress- og kunstgressbaner og tilbyr alt fra 3´er til 11 ´er fotball. Turneringen arrangeres av Mosjøen IL med har fokus på Fair Play der deltakere og lagledere skal vise respekt for medspillere, motspillere, dommere og andre aktører på fotballbanen. Ved turneringsslutt blir det utdelt en Fair Play-pokal til et lag som i ekstra stor grad har levd opp til ideen om Fair Play. Turneringen rangeres av IK Junkeren som en sosial turnering for barn- og ungdom å delta i. For mer informasjon om turneringen send besøk turneringens hjemmeside; https://kippermocupen.cups.nu/kontaktinformasjon.

Piteå Summer Games (PSG)
Siden 1990 har Piteå Summer Games (PSG) blitt arrangert. Det første året deltok 169 lag fra tre nasjoner. Siden den gang har turneringen utviklet seg jevnt og trutt. PSG er nå den nest største turneringen i Sverige, og tilhører de 5 største i verden. Turneringen spilles i gruppespill hvor de beste lagene fra hver gruppe går videre til sluttspill. PSG garanterer minst fire kamper for alle lag. Rekkefølgen mellom lagene i gruppespillet bestemmes av poeng. En seier gir 3 poeng og uavgjort gir 1 poeng. Ingen sluttspill eller resultat vises for barn opp mot 12 år hvis det ikke melder seg i konkurranse klassen. Alle kamper spilles på gress eller kunstgress. Turneringen har et årlig besøksantall på rundt 38.000 mennesker i løpet av turneringsdagene. Turneringen rangeres av IK Junkeren som både sosial og konkurranse turnering.

IK Junkeren som klubb har hatt lag som bodd og overnattet i en uke før selveste turnering. Turnerings arrangører er behjelpelige med fasiliteter og gode løsninger på overnatting. Lag kan kombinere en treningsleir i forbindelse med turneringen og kan planlegges som et tiltak for å gjøre turnering passende for den som vil bare bli med og den som vil nå lengst mulig i konkurransen – begge ambisjoner vil gi gode miner for livet. Slike turneringer koster, og klubben anbefaler at sosial komité og foreldre er i god tid ved planlegging når disse turneringer er i lupen. For mer informasjon om turneringen besøk turneringens hjemmeside; https://www.piteasummergames.se/sv/start.

Norway Cup
Norway Cup (NC) er verdens største fotballturnering for barn og unge 6 – 19 år, med 3v3 for spillere 6 og 7 år og 5v5 for spillere 8-10 år siste helgen av turneringen. Totalt gjennom årene har deltakere, spillere og dommere fra 127 nasjoner deltatt. I 2023 slo NC rekord med 2183 lag som deltok i cupen. NC er en breddeturnering uten inndeling i nivåer. I aldersklassene 11 år +12 år spiller alle mot alle uten finaler ca. 6-7 kamper ettersom hvor store gruppene er. 13-19 års- klassene har minst 3 innledende kamper og i tillegg minst en sluttspillkamp. De to beste lagene går til A-sluttspill og resten av puljen går til B-sluttspill. Sluttspillet starter onsdag, finaler spilles fredag og lørdag. Finaler for 7´er og 9´er oftest på fredag, mens 11´ spiller på lørdag. Turneringen rangeres av IK Junkeren som både sosial og konkurranse turnering. For mer informasjon om turneringen send besøk turneringens hjemmeside; https://norwaycup.no/

Gothia Cup
Gothia Cup (GC) er et av Europas eldste og største fotballturneringer. Det er lagene og deltakere fra hele verden som gjør turneringen unik. Organisasjonen består av åtte heltidsansatte og under turneringen jobber mer enn 2500 personer der over en million spillere fra totalt 147 land deltatt i turneringen. GC hadde i 2023 1874 lag fordelt på 69 ulike nasjoner og rangeres av IK Junkeren som klubb, som en turnering for viderekommende lag dog også for de lag som ønsker til å møte internasjonalt nivå. Jo lenger uken går, hvis ditt lag fortsatt er med i turneringen, nærmer du laget seg til den store finalen. Først må vi presisere her at alle lag spiller sluttspill. De to beste i hver gruppe går til A-sluttspill, den andre til B-sluttspill. For mer informasjon om turneringen send besøk turneringens hjemmeside; https://gothiacup.se/en/about-us.

IK Junkeren som klubb vil poengtere at NC og GC er turneringer som også passer lag som ønsker til å reise og oppleve atmosfæren som en turnering i denne kaliber tilbyr – så lenge laget, trenerne og foreldrene vet på forkant hvilke forutsettinger som forventes er egentlig alle turneringer passende for barn- og ungdom. Slike turneringer koster, og klubben anbefaler at sosial komité og foreldre er i god tid ved planlegging når disse turneringer er i lupen.

3.4.5 Retningslinjer for Jevnbyrdighet – Turneringer i og utenfor Bodø
Jevnbyrdighet i turneringer krever tydelige retningslinjer, da det ofte oppstår uenigheter i foreldregruppene. For å unngå konflikter anbefales følgende rammer:

1. Klare kriterier for laginndeling: Fram til og med 15 års alderen skal deltakelse i sommerturneringer fremme det sosiale aspektet. Lagene skal deles inn i tilnærmet jevne lag ved påmelding av flere lag. Dette sikrer at alle spillere får en rettferdig sjanse til å delta og utvikle seg.

2. Ekstra turnering for talentfulle spillere: Fra 13 års alderen kan det være aktuelt at laget tilbyr en ekstern turnering til de spillerne som har kommet lengst i sin utvikling. Dette skal være en turnering i tillegg til sommerturneringen. Formålet med denne ekstra turneringen er å stimulere de mest talentfulle spillerne ved å gi dem muligheten til å konkurrere i situasjoner med gode med- og motspillere. En tropp på ca. 14-16 spillere kan tas ut, avhengig av spillform og hva som er hensiktsmessig. Utvelgelsen av spillere skal baseres på deres ferdigheter og utviklingsnivå. Det er viktig å vurdere hva som er mest hensiktsmessig for laget som helhet.

For å sikre inkludering av alle spillere, bør de som ikke blir valgt til troppen tilbys å være med på turen for å støtte laget. Alternativt kan det organiseres en egen turnering eller aktiviteter for de spillerne som ikke har kommet like langt i sin ferdighetsutvikling. Når det gjelder logistikk og organisering, må reise og overnatting planlegges for hele laget. Det er også viktig å sørge for at alle spillere og deres foreldre er godt informert om detaljene og forventningene knyttet til turneringen. Etter turneringen bør det gjennomføres en evaluering av spillernes prestasjoner og erfaringer. Tilbakemeldinger bør gis til spillerne for å hjelpe dem med videre utvikling.

3. Sommerturnering for eldre spillere: Fra 16 års alderen tillates det at man kan reise på sommerturnering med både førstelag og andrelag. Dette gir mulighet for å tilpasse nivået til spillernes ferdigheter og ambisjoner. I tillegg kan man reise på en ekstern turnering i henhold til punktet ovenfor.

4. Kommunikasjon og forventningsavklaring: Det er viktig med god kommunikasjon mellom trenere, spillere og foreldre. Alle parter bør være informert om kriteriene for laginndeling og turneringsdeltagelse i god tid. Dette bidrar til å skape forståelse og aksept for beslutningene som tas.

5. Involvering av sportslig ledelse: Ved uenigheter eller konflikter bør sportslig ledelse involveres for å finne løsninger. Dette sikrer at beslutningene er forankret i klubbens retningslinjer og at alle parter føler seg hørt.

Ved å følge disse rammene kan klubben bidra til å skape en positiv og inkluderende atmosfære, hvor alle spillere og foreldre føler seg ivaretatt.

Quizspørsmål:
1. Hvorfor er jevnbyrdighet viktig i barne- og ungdomsfotball?
2. Hvordan kan trenere sikre jevnbyrdighet i trening, kamper og turneringer?

Sammendrag: “Samlet sett handler jevnbyrdighet i fotballtrening om å skape en rettferdig og inkluderende treningsarena hvor alle spillere har like muligheter til å utvikle seg og oppnå suksess på banen. Dette gjelder også i forbindelse med påmelding i Cup og turneringen. Velg turnering med omhu og ha god oversikt på lagets ambisjoner, ferdighetsnivå og målsetting. Dette kan bidra til å skape et godt og stabilt grunnlag for lagets prestasjoner og resultater i fremtiden”.

3.5 Selektering
Selektering i barnefotballen refererer til praksisen med å velge ut og gruppere barn basert på deres ferdighetsnivå. Dette kan innebære å plassere de “beste” spillerne i egne lag eller gi dem mer ressurser og treningstid. Selv om intensjonen ofte er å fremme talentutvikling, er det flere grunner til at selektering i ung alder ikke anbefales.

Seleksjon, eller nivåinndeling, er et omdiskutert tema innen barne- og ungdomsidrett. Selv om intensjonen ofte er å matche unge utøveres ferdighetsnivå for å skape et mer stimulerende trenings- og konkurransemiljø, viser forskning at dette kan ha flere uheldige konsekvenser;

Manglende vitenskapelig støtte: Det finnes lite vitenskapelig bevis for at nivåinndeling fører til bedre sportslig utvikling eller økt tilfredshet blant barn og ungdom. Fenomenet er vanskelig å studere på grunn av mangel på kontrollgrupper.

Risikoer ved Nivåinndeling: Nivåinndeling kan flytte fokus fra prestasjon og utvikling til resultater, noe som kan påvirke motivasjonsklimaet negativt.

Permanent Inndeling: Det er en risiko for at nivåinndelingen blir permanent, noe som kan føre til at barn blir selektert basert på midlertidige biologiske faktorer snarere enn reell potensial.

Matteus effekten: Barn som blir valgt til de bedre gruppene får flere fordeler, som mer oppmerksomhet fra treneren og bedre treningsforhold. Dette kan styrke deres indre motivasjon, mens de som havner i de svakere gruppene kan oppleve det motsatte.

Sunk Cost Fallacy: Som betyr at trenere og ledere kan ha en tendens til å holde fast ved sine valg, selv når de viser seg å være feilaktige, på grunn av tidligere investeringer i tid og ressurser.

Utfordringer med Identifisering
Forskning viser at prestasjoner som juniorer har liten prediktiv verdi for fremtidig suksess som seniorer. En av de vanligste feilene som gjøres av de som identifiserer og selekterer talenter, er å forveksle nåværende prestasjon med talent eller potensial.
Forskning viser tydelig at de som er suksessrike på internasjonalt nivå som juniorer, sjelden oppnår samme suksess som seniorer. Dette skyldes at junior- og seniorutøvere i praksis utgjør to forskjellige populasjoner. Med andre ord har prestasjoner som juniorer svært liten, om noen, prediktiv verdi for fremtidig suksess som seniorer. Det er derfor vanskelig å identifisere reelt talent tidlig. Ting tar tid!

Hvordan identifisere talent?
Begrepet talent er både misbrukt og omstridt. Forskning viser at både arv og miljø spiller en rolle, men det er umulig for trenere å avgjøre i hvilken grad genetikk eller trening er avgjørende. Ungdomsidrett er komplekst, og det er større risiko for at voksne ødelegger enn tilfører når de prøver å nivå inndele, identifisere og selektere. Selv profesjonelle speidere, som i NHL-draften, klarer ikke å forutsi mer enn de første rundene av draften, og mange NHL-spillere er udraftet. Ta en titt på dette interessante og korte innslaget om talentutvikling med professor i Idrettsmedisin Christer Malm. Han snakker om talent, trening, og eliteidrett samt mytene rundt disse temaene.

Anbefalinger fra IK Junkeren:
Det anbefales å vente så lenge som mulig med å gruppere og selektere barn- og ungdom. Dette gir alle like muligheter til å utvikle seg. Fokus bør være på å utvikle bedre samfunnsborgere, bidra til folkehelsen og gi barn og unge en meningsfull aktivitet her og nå. IK Junkeren som klubb ønsker ikke at det skal bedrives med selektering før enn ved tidligst 12 års alderen og helst fra 14 års alder. Ved å unngå selektering i ung alder, kan man sikre at flere barn får muligheten til å utvikle seg i sitt eget tempo og oppleve gleden ved idrett, lengst mulig flest mulig prinsippet som gjelder. Dette gir barna tid til å utvikle seg i sitt eget tempo og sikrer at flere får muligheten til å delta og oppleve glede ved idretten før fokus på prestasjon og ferdigheter blir mer fremtredende.

IK Junkeren mener at idretten har flere formål: å utvikle de beste utøverne, bidra til folkehelsen, gi mening og tilhørighet, og tilby meningsfulle aktiviteter for barn og unge. Å strebe etter å bli best og samtidig oppfylle disse formålene er ikke motsetninger, men kan sameksistere. Utvikling av mennesker tar tid, så vent så lenge som mulig med å gruppere og selektere. Klubben mener at dette vil tjene alle, enten målet er å få frem de beste, skape en livslang interesse for idrett, eller begge deler.

Quizspørsmål:
1. Hvorfor unngår IK Junkeren selektering i ung alder?

Sammendrag: “Selektering i barnefotballen bør unngås fordi det er vanskelig å forutsi fremtidige talenter det kan føre til frafall og demotivasjon barn utvikler seg i ulikt tempo og et fokus på resultater kan hemme læring og glede idrett for barn bør handle om inkludering og mestring.”


3.6 Lengst mulig, flest mulig, så gunstig som mulig
Vi i IK Junkeren følger NFFs retningslinjer for barne- og ungdomsfotball fra 2015, som bygger på prinsippet “Lengst mulig, flest mulig”. Samtidig tar vi hensyn til aktuell forskning om talentutvikling, som understreker viktigheten av at så mange som mulig trener så mye som mulig, så lenge som mulig og på en så gunstig måte som mulig, slik Patrik Brenning beskriver i sin bok “Så vinner vi igen”. Dette kombinerte fokuset sikrer at vi både oppfyller nasjonale retningslinjer og gjennomfører de beste praksisene for å fremme talentutvikling i klubben vår;

1. Flest mulig: Et bredt spekter av individer bør delta i treningsaktiviteter. Jo flere som deltar, desto større er sjansen for å utvikle individet samt identifisere og utvikle talent. Ved å inkludere mange deltakere, øker man muligheten for å finne de som har naturlige evner og potensial til å bli topputøvere. Samtidig sørger klubben for å beholde de som vil og liker å spille fotball fordi det er sosialt og gir en følelse av tilhørighet

2. Trene så mye som mulig: Mengden trening er avgjørende for å bygge ferdigheter, styrke og utholdenhet. Regelmessig trening bidrar til kontinuerlig forbedring, finpussing av teknikker og utvikling av muskelminne. IK Junkeren tilbyr organisert trening, men oppfordrer også til spontan trening. Trenere kan tilrettelegge økter der barn og ungdom er delaktige, utover de ukentlige timene.

3. Så lenge som mulig: Langsiktig engasjement i trening er nødvendig for å oppnå høyeste nivå av ferdigheter og ekspertise. Ved å trene over en lengre periode, kan utøvere oppnå en dypere forståelse av fotball som idrett, utvikle strategiske ferdigheter og tilpasse seg ulike konkurransesituasjoner. Langsiktig trening gir også tid til å overvinne tilbakeslag og skader.

4. På en så gunstig måte som mulig: Treningen bør være strukturert, variert og tilpasset den enkeltes behov og mål. Dette inkluderer riktig teknikk, tilstrekkelig hvile og restitusjon, samt mental trening. Dette vil variere fra individ til individ, men klubben oppfordrer til at disse aspektene introduseres mer i dybde fra 12-14 års alder, avhengig av modenhet og ambisjonsnivå. Effektiv og målrettet trening maksimerer resultatene og minimerer risikoen for skader. Ved å bruke progressive tilnærminger til treningsbelastning, kan utøvere optimalisere sin utvikling og prestasjon.

Quizspørsmål:
1. Hva betyr prinsippet “Lengst mulig, flest mulig, så gunstig som mulig” i IK Junkeren?
2. Hva er noen tiltak som kan bidra til at treningsmiljøet er så gunstig som mulig for spillerne?

Sammendrag: «For å maksimere talentutvikling, bør så mange som mulig inkluderes i treningsprosessen, trene ofte og over lang tid, og ha strukturert og tilpasset trening. Dette helhetlige synet fremmer både generell utvikling og muligheten for å nå sitt fulle potensial.»

Spillerutviklingsprosessen (Figur 2) gir en strukturert tilnærming til hvordan klubben jobber med å utvikle spillere fra barn til elitespillere. Denne prosessen er viktig for både trenere og foreldre å forstå, da den sikrer at alle spillere får den nødvendige støtten og veiledningen for å nå sitt fulle potensial. Ved å følge denne strukturerte prosessen, sikrer klubben at alle spillere får en helhetlig og målrettet utvikling, som ikke bare fokuserer på ferdigheter, men også på personlig vekst og trivsel.

Figur 3. Spillerutviklingsprosessen.

Trinn i Prosessen

1. Utviklingsplan: Utarbeide en personlig utviklingsplan for spilleren, som tar hensyn til deres mål, styrker og utviklingsområder.

2. Trening og Veiledning: Designe treningsprogrammer og gi veiledning for å utvikle spillerens ferdigheter og taktiske forståelse.

3. Evaluering og Justering: Evaluere spillerens fremgang og justere utviklingsplanen etter behov for å sikre kontinuerlig forbedring.

4. Oppfølging og Støtte: Gi kontinuerlig oppfølging og støtte for å motivere spilleren og sikre at de holder seg på rett spor.

5. Identifisering av ferdigheter: Identifisere og fokusere på spesifikke ferdigheter som spilleren trenger å utvikle for å nå sitt fulle potensial.

6. Konkurranse og Prestasjon: Delta i konkurranser for å måle prestasjoner og anvende det som er lært i treningssituasjoner.

3.7 Individuelle samtaler
Her er noen argumenter som IK Junkeren som klubb mener og hvorfor individuelle samtaler med unge fotballspillere er viktige, spesielt når selektering og spissing starter i 14-15 års alderen: Individuelle samtaler fremmer personlig utvikling, bygger tillit mellom trener og spiller, setter klare mål som øker motivasjonen, og gir en trygg arena for å uttrykke følelser og bekymringer, noe som støtter mental helse og velvære. Det er også viktig at trenere i lagene har disse samtalene når differensiering og nivåoppdeling blir vanlig, fordi det sikrer at hver spiller får den nødvendige støtten og veiledningen tilpasset deres nivå og behov, noe som kan bidra til en mer rettferdig og effektiv utviklingsprosess;

Personlig utvikling og modning: Individuelle samtaler gir trenerne mulighet til å forstå hver spillers unike behov, styrker og utfordringer. Dette er spesielt viktig i en alder hvor spillerne går gjennom betydelige fysiske og emosjonelle endringer. Ved å ha en personlig dialog kan trenerne støtte spillernes modning og hjelpe dem med å utvikle seg både på og utenfor banen.

Bygge tillit og relasjoner: Når trenere tar seg tid til å snakke med hver spiller individuelt, bygger det tillit og en sterkere relasjon. Dette kan føre til bedre kommunikasjon og samarbeid på laget. Spillere som føler seg sett og hørt, er ofte mer motiverte og engasjerte.

Tilpasset veiledning og målsetting: Gjennom individuelle samtaler kan trenere sette spesifikke, realistiske mål for hver spiller basert på deres ferdigheter og ambisjoner. Dette gir spillerne en klar retning og noe konkret å jobbe mot, noe som kan være svært motiverende.

Mental helse og velvære: Ungdomsårene kan være en utfordrende tid, og presset fra konkurransesport kan legge til ekstra stress. Individuelle samtaler gir spillerne en trygg arena for å uttrykke sine følelser og bekymringer. Dette kan bidra til å forebygge mentale helseproblemer og sikre at spillerne har det bra både mentalt og fysisk.

3.7.1 Å tenke på før individuelle samtaler
For å forberede seg best mulig til individuelle samtaler med unge fotballspillere, kan trenere følge disse trinnene:

1. Forstå spillerens bakgrunn: Samle informasjon om spillerens prestasjoner, utvikling og utfordringer fra treninger, kamper og andre trenere.

2. Sett klare mål for samtalen: Definer hva du ønsker å oppnå, som å gi tilbakemelding, sette nye mål eller diskutere spillerens trivsel og motivasjon.

3. Lag en strukturert plan: Ha en plan med hovedpunkter som innledning, tilbakemelding, målsetting og avslutning.

4. Vær åpen og lyttende: Sørg for at samtalen er en toveis dialog, ved å stille åpne spørsmål og gi spilleren tid til å uttrykke sine tanker og følelser.

5. Tilpass kommunikasjonen: Juster din tilnærming basert på spillerens alder, modenhet og personlighet for å sikre at budskapet blir forstått og mottatt positivt.

6. Følg opp: Etter samtalen, følg opp med spilleren for å se hvordan de jobber mot målene som ble satt, og vis at du er engasjert i deres utvikling. Inkluder disse samtalene i Årshjulet som dere trenere presenterer og lager til laget og foresatte.

Vi minner om at god forberedelse sikrer meningsfulle og produktive samtaler som støtter spillernes utvikling og trivsel.

Quizspørsmål:
1. Hva er formålet med individuelle samtaler i IK Junkeren?

Sammendrag: “Individuelle samtaler med unge fotballspillere er viktige fordi de fremmer personlig utvikling bygger tillit mellom trener og spiller setter klare mål som øker motivasjonen og gir en trygg arena for å uttrykke følelser og bekymringer noe som støtter mental helse og velvære Det er også viktig at trenere i lagene har disse samtalene når differensiering og nivåoppdeling blir vanlig fordi det sikrer at hver spiller får den nødvendige støtten og veiledningen tilpasset deres nivå og behov noe som kan bidra til en mer rettferdig og effektiv utviklingsprosess”.

3.8 Rekruttering
IK Junkeren er per i dag en av de største klubbene i Bodø. Det er da viktig at du som er medlem, trener og foresatt hjelper til med rekruttering av nye spillere til klubben.
Rekruttering er viktig innom idretten av flere grunner:

A. Helsefordeler: Idrett og fysisk aktivitet bidrar til bedre helse og velvære, og kan forebygge en rekke kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og overvekt. Rekruttering til idretten kan dermed være med på å fremme folkehelsen. IK Junkeren som klubb skal tenke bærekraft særlig når det gjelder fysisk aktivitet.

B. Utvikling av ferdigheter: Fotball gir mulighet for å utvikle viktige ferdigheter som samarbeid, lederskap, kommunikasjon, disiplin og utholdenhet. Disse ferdighetene er nyttige både på idrettsbanen og i andre livsområder som skole, arbeidsliv og sosiale relasjoner. IK Junkeren som klubb og fotballs arena skal tilby dette til alle uansett kjønn, etnisitet eller bakgrunn.

C. Fellesskap og sosialt samvær: Fotball som idrett bidrar til å skape fellesskap og samhold blant utøvere, trenere, foreldre og andre som er involvert i idrettsmiljøet. Dette kan være med på å motvirke ensomhet og skape positive relasjoner og nettverk.

D. Talentutvikling: Rekruttering innom fotballen er viktig for å oppdage og utvikle talenter og potensielle toppidrettsutøvere. Ved å rekruttere og støtte unge talenter kan man bidra til å sikre en god rekruttering til toppidretten og på sikt konkurrere på både nasjonal- og internasjonalt nivå. IK Junkeren som klubb har frem til i dag fostret flere unge talenter som har fått proff kontrakt i Eliteserieklubber i Norge. Talentutvikling er en maraton, ikke en sprint.

Sammendrag: “IK Junkeren ser rekruttering som en viktig aspekt til å skape positive effekter på individuell helse og velvære, samfunnshelse, personlig utvikling og talentutvikling”.

3.8.1 Rekrutteringsplan for IK Junkeren som fotballklubb
1. Promotering: Lag en markedsføringsstrategi for å promotere rekrutteringsprosessen. Dette kan inkludere annonsering på sosiale medier, opprettelse av plakater og flyere, samt annonsering på lokale idrettsarrangementer.

2. Info-møter: IK Junkeren har som målsetting å holde informative møter for både spillere og deres foreldre for å gi informasjon om klubben, treningsprogrammer og forventninger. Disse skal gjennomføres i forbindelse med Trenerforum (se Trenerforum) som skjer to ganger årlig – ved årets start (januar måned) og ved sesongsavslutt (oktober/november).

3. Åpne for prøvespill: Klubben vil arrangere åpne prøvespill for potensielle spillere (framfor alt på junior og senior nivå). Dette gir dem muligheten til å vise frem sine ferdigheter og gir klubben muligheten til å vurdere deres potensial.

4. Oppfølging: Etter å ha identifisert potensielle spillere, følges dette opp med invitasjon til treninger eller prøvespill for å se hvordan de passer inn i laget og en dialog mellom sportslig utvalg i samråd med ansvarlig trener/e i aktuelt lag er selvsagt ønsket fra klubbens sin side.

5. Evaluering: Etter rekrutteringsprosessen er det viktig å evaluere resultatene, både i forhold til antall rekrutterte spillere og kvaliteten på de nye spillerne. Dette vil bidra til å identifisere hva som fungerte bra og hva som kan forbedres i fremtidige rekrutteringsprosesser.

Rekrutteringsmål
IK Junkeren som klubb har satt som sin hovedmålsetting innen bredde fotballen i å ha to lag i alle aldersklasser for både jenter og gutter. Dette vil bidra til å øke deltakelsen og aktivitetsnivået blant spillerne, samt gi flere muligheten til å utvikle seg og konkurrere på sitt nivå. Det kan også bidra til å styrke klubbens tilbud og profil, og skape et større engasjement og tilhørighet blant foresatt og medlemmene.

3.8.2 Egen rekrutteringsdag for jenter
Fotball er en idrett som tradisjonelt har vært dominert av menn, både når det gjelder spillere og interesse fra publikum. Selv om det har vært fremskritt de siste årene med økt støtte og oppmerksomhet til kvinners fotball, er det fortsatt langt igjen før kjønnene behandles likt innen idretten. For IK Junkeren som er det viktig å jobbe for likestilling og like muligheter for jenter og gutter innen fotball og andre idretter, for å skape en rettferdig og inkluderende idrettsverden for alle.
Derfor ønsker klubben å skape flere arenaer til rekruttering av jenter med egen dag der klubben vil invitere foreldre og barn til et sosialt tiltak der barnet- og ungdommen foruten å få prøve seg med fotball som idrett blir også kjent med klubben og klubbens spillere. I dag har vi jenter som spiller i både J19 og J17 serie og rekrutteringsdagen vil bli da organisert slik at de som får prøve seg blir veiledet av jenter som har spilt sammen siden de var 7 år gamle. Klubben håper at dette bidrag vil bidra til å inspirere flere jenter til å delta i fotball som idrett, samtidig som det skaper et miljø der alle føler seg velkomne og inkludert uavhengig av kjønn. Vi tror på verdien av like muligheter og er stolte av å arbeide for en mer rettferdig og likestilt idrettsverden. Vi ser frem til å se flere jenter delta og blomstre på våre lag, og vi håper at dette initiativet vil bidra til å gjøre fotball til en idrett for alle. På sikt ønsker vi å etablere en solid junior- og seniorsatsing på damesiden i klubben.

Quizspørsmål:
1. Hva er IK Junkerens rekrutteringsmål?

Sammendrag: “Ved å følge en strukturert rekrutteringsplan som ovenfor, kan IK Junkeren som fotballklubb øke sjansene for å motivere og engasjere spillere over tid og som på sikt kan styrke lag på høyre nivå i en breddeklubb som per i dag har lag i både 2. og 4. divisjon (herrer) og med et ønske å etablere både junior og damelag på sikt”.

junkeren

E-post: post@junkeren.no     Telefon: 411 20 631     Kontakt oss

Besøksadresse: Klubbhytta, Stordalen
Postadresse: IK Junkeren, Postboks 3504, 8087 Bodø

Vilkår og betingelser     Personvern