Hovedstyret er øverste ansvarlig organ for klubbens økonomi, og hele idrettslaget hefter for klubbens forpliktelse. Hovedstyret har utstedt fullmakt til daglig leder til å inngå sponsoravtaler og andre avtaler (herunder ansettelser) begrenset til hovedstyrets til enhver tid gjeldende grense. Daglig leder skal holde kontroll på klubbens økonomi, og påse at denne plan følges og målsettinger nåes. Hvis ikke økonomiske målsettinger blir oppfylt er klubbens styre ansvarlig for å iverksette tiltak for å nå de målsettinger som er vedtatt. Daglig leder er ansvarlig for at styret er oppdatert om regnskap og likviditet.
For at klubben skal nå sine målsettinger er det viktig å ha en sterk økonomi. I det ligger det at vi skal til enhver tid ha tilfredsstillende likviditet i forhold til omsetning og risiko. Klubben skal alltid være i stand til å betale sine kreditorer. Klubben har et resultatmål om 3% overskudd hvert år.
Et positivt resultat fører til høyere egenkapital og gjør klubben i stand til å finansiere større investeringer internt og sikre seg mot uforutsette utgifter eller f.eks. sponsorsvikt. For å få til dette må budsjettarbeidet være etter «føre var» prinsippet, som vil si at det skal budsjetteres med forholdsvis sikre inntekter. I tillegg skal alle kjente og forutseende kostnader tas med.
Budsjettet skal utarbeides etter samme mal (på kontonivå) som regnskapsrapportering, slik at det er sammenlignbart, og lett å se avvik. Budsjettarbeidet bør starte på senhøsten, og være ferdig senest i januar. Budsjettet skal vedtas på årsmøte.
Ved spill i de øvre divisjonene i fotball (fra 2. div) og håndball (fra 1. div) er det krav om lisens. Klubben skal rapportere til særforbundene innen pålagte frister og etterstrebe å lande i grønn sone.
Årsbudsjettet er et bevilgningsdokument som angir hva hver avdeling kan disponere i beløp det enkelte budsjettår. Styret og representanter for de ulike avdelingene starter i oktober budsjettarbeidet for påfølgende år. Før styrets budsjettforslag oversendes årsmøte skal det vedtas på styremøte.
Årsmøte skal vedta et budsjett hvert år. Budsjettet skal være i balanse, dvs. inntektene skal svare til utgiftene. Budsjettet må være reelt og realistisk. Budsjettet skal bygge på aktivitet siste år og forventet aktivitet i budsjettåret.
Styret samordner årsbudsjettforslaget og utarbeider saksforelegg til årsmøtet. Årsbudsjettet vedtas av årsmøtet i mars.
Kvartalsvis rapport skal forelegges styret. Budsjettoppfølging pr 31.12 skjer i forbindelse med årsoppgjøret. Hvis budsjettoverskridelser avdekkes tidlig i året bør det legges opp til løpende rapportering til styret. Det utarbeides en prognose i august for resten av året.
Klubben skal bruke autorisert regnskapsførerselskap til å føre regnskapet. Dette for å sikre at lover og regler blir overholdt. Regnskapsrapporter utarbeides i henhold til oppdragsavtale av regnskapsførerselskapet. Daglig leder, i samarbeid med styrets økonomiansvarlig, er ansvarlig for å holde styret oppdatert angående den økonomiske situasjonen. Klubbens regnskapsår følger kalenderåret. Samarbeidet med regnskapsfører evalueres årlig.
Klubbens inngående faktura attesteres og konteres av daglig leder før overlevering til regnskapsfører. Bilagene leveres til regnskapsfører iht. oppdragsavtalen eller fortløpende.
Klubben bruker per tiden regnskapssystemet PowerOfficeGo.
Idrettsklubben finansierer driften ved:
Fakturering av samarbeidsavtaler o.l. utføres etter hva avtalen beskriver. Ellers utføres fakturering fortløpende for å opprettholde likviditeten i idrettsklubben.
IK Junkeren sin omsetning overstiger 5 millioner per år. Følgelig har idrettslaget revisjonsplikt. Regnskapet til IK Junkeren vil dermed bli revidert av registrert eller statsautorisert revisor. Per tiden er Ernst & Young revisor for idrettslaget.
Klubben er delt inn i følgende regnskapsmessige avdelinger:
Klubben er delt inn i avdelinger slik at de enkelte gruppene kan ha adskilt økonomi som gir god oversikt over økonomien til den enkelte idrett.
Bankkonti skal disponeres av to personer i fellesskap.
Det skal aldri blandes private bankkonti inn i klubbens økonomi. Dersom noen foretatt utlegg på vegne av klubben skal bilag leveres til, og godkjennes av styreleder/daglig leder. Klubben skal da snarest mulig refundere utlegget.
Alle føringer i regnskapet skal dokumenteres med bilag. Ved alle føringer skal det ligge en kvittering, faktura, avtale, kontrakt, billett, oppgjørsskjema eller lignende som kan bekrefte at transaksjonen har funnet sted og at den tilhører organisasjonsleddet.
Idrettsklubben leier postboks i lokalene til Posten på Langstranda. Det er postboks nummer 3504, med postadresse 8087 Bodø. Faktura for leie kommer én gang i året.
Daglig leder har nøkkel til postboks og henter ut post regelmessig.
Klubben har 4 (fire) bankkort, ett til hver avdeling med unntak av avdeling for hovedstyret. Bankkort disponeres av daglig leder som tar seg av betalinger for idrettsklubben. Ved bruk av bankkort må bilag alltid tas vare på som bilag til regnskapet.
Klubben har 2 (to) betalingsterminaler som benyttes til diverse arrangementer, kamper, annet salg. Betalingsterminalene er knyttet opp mot klubbens dugnadskonto.
Klubben benytter Vipps som betalingsløsning på sine arrangementer, kamper, dugnader etc. Det er anledning for lagene å etablere Vipps konto. Daglig leder oppretter Vipps konto på forespørsel.
Omsetning av varer fra kiosk fra klubben er unntatt fra merverdiavgift, jfr. Merverdiavgiftsloven § 3-12 tredje ledd. Vilkåret for dette er at salget skjer i forbindelse med kamper eller andre arrangementer og at det benyttes ulønnet arbeidskraft. Merverdiavgifts forskrift har i tillegg satt følgende betingelser for unntaket:
Det er ikke krav til kassaapparat ved ambulerende eller sporadisk kontantsalg, når omsetningen ikke overstiger 3G eksklusive merverdiavgift. Ved økt omsetning fra kiosk skal det anskaffes kassaapparat. Ved kamp eller arrangement skal kontantkassen(e) telles opp og eventuell bankterminal avstemmes. Eventuelle billettinntekter skal også telles opp. Klubbens ambisjon er å være kontantfri. Vipps/betalingsterminaler muliggjør dette. Årsaken er mindre ressursbruk og redusert risiko for mislighold.
Alle aldersbestemte lag i IK Junkeren blir tildelt konto av klubben (heretter kalt lagskonto). Konto disponeres av lagets økonomiansvarlige. Kontoen benyttes til inn- og utbetalinger i forbindelse med drift av laget. Det være seg innbetalinger ved ulike dugnader, egenandeler, sponsormidler etc., og utgifter som f.eks. turneringsavgifter, sosiale sammenkomster, ekstra felles utstyr etc. Det er ikke tillatt å opprette private kontoer (f.eks. av foreldre/foresatte) på vegne av lagene i klubben. Innsamling av penger gjennom sponsorat skal godkjennes av daglig leder. Dette for å sikre at man ikke er i konflikt med klubbens strategi og samarbeidspartnere.
Dette dokumentet er styrende for hvilke regler som gjelder i forbindelse med innsats, inntekter og egenandeler i gjennomføringen av dugnader i regi av IK Junkeren.
E-post: post@junkeren.no Telefon: 411 20 631 Kontakt oss
Besøksadresse: Klubbhytta, Stordalen
Postadresse: IK Junkeren, Postboks 3504, 8087 Bodø
Vilkår og betingelser Personvern