Sportsplan / Klubbens lokalmiljø og nærmiljø: Jenter og guttemiljø
Oppsummering: Trening og kamper organiseres for ulike aldersgrupper med fokus på allsidig og variert trening. Det legges vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter og å skape et positivt og inkluderende miljø. Foreldre og foresatte spiller en viktig rolle i å støtte klubbens aktiviteter.
Målsetting: Forklare hvordan trening og kamper organiseres for ulike aldersgrupper, med fokus på allsidig og variert trening. Leserne skal forstå viktigheten av å skape et positivt og inkluderende miljø for alle spillere.
4.1 Trening og kamper
Lagets trenere har ansvaret for å planlegge samt organisere treningsøkter og kamper for ulike aldersgrupper og ferdighetsnivåer. Som trener er det viktig å sørge for at treningene er allsidige og varierte med fokus på utvikling av grunnleggende ferdigheter. Se punkt 6 Trening i Praksis: Årsklasser i IK Junkeren for mer detaljert informasjon om de forskjellige årsklassene.
4.1.2 Barn mellom 5 og 12 år
Fotballtrening for barn mellom 5 og opp mot 12 år bør ha som fokus å være både morsom og lærerik. Her er noen retningslinjer og eksempel på øvelser som kan bidra til en positiv og utviklende treningsopplevelse:
Generelle retningslinjer:
1. Oppvarming med ball: Start med en allsidig oppvarming der barna er aktive og involvert. Dette kan inkludere ballkontroll, småløp og koordinasjonsøvelser. Bruk fotballen oftest det lar seg gjøre og lek, husk at barn vil ha det gøy og organisert trening i tidlig alder bør ivareta lek.
2. Teknikkøvelser: Fokuser på teknikk og individuell ballbehandling. Øvelser som pasning, mottak, dribling og skudd er viktige. Teknikkøvelser bør følge med ende opp til tenårene.
3. Lagspill: Introduser enkle lagspilløvelser der barna samarbeider og forstår grunnleggende taktikk. Lagspilløvelser blir mer tekniske jo eldre barnet blir og bør implementeres i dybde allerede fra 11-12 årsalderen.
4. Konkrete fotballøvelser: Her skal barn øve på presisjon og hurtighet i pasningene. Dette forbereder barna til mer komplekse taktikker i tidlig alder og bør fortsette under puberteten (10-12 for jenter, 13-15 år for gutter). Se avsnitt 7.3 for eksempel på øvelser som kan brukes og som passer alt fra 6-19 årsklassene.
Skadeforebyggende trening: Klubben ønsker at skadeforebyggende skal starte tidligst mulig. Dette kan også utføres i form av lek og jo eldre barnet blir kan mer spesifikke øvelser terpes helst før fotballs økten begynner eller rett etter økt. robust for de krav som fotballen krever rent fysisk. Se avsnitt 5.2 Skadeforebyggende trening.
4.1.3 Barn og ungdom 12-19 år
Fotballtrening for barn og unge over 12 år bør være mangfoldig og tilpasset deres alder og ferdighetsnivå. Her er noen tanker og retningslinjer:
Generelle Retningslinjer:
Varierte Øvelser:
• Målrettet trening: Fokuser på å utvikle spesifikke ferdigheter som pasninger, mottak, skudd, og taktiske konsepter.
• Spill øvelser: Nå kan det eldre barnet (12-14 samt 14+) delta i smålagspill og kamplignende situasjoner for å forbedre samarbeid, posisjonering og beslutningstaking.
• Fysisk trening: Inkluder styrke, utholdenhet og hurtighetstrening for å styrke kroppen deres. Dette er skadeforebyggende.
Treningsmengde:
• Balansert belastning: Unngå overtrening. Barn og unge bør ha tilstrekkelig tid til restitusjon og andre aktiviteter. Dette er spesielt viktig i puberteten, fra 8-12 års alder, særlig for jenter, da hormonelle faktorer som ikke kan kontrolleres kan påvirke prestasjonen negativt i en periode. Det handler om å utdanne disse individene og ha tålmodighet til å forklare, tilpasse og styre belastningen.
• Ekstratilbud: Fotballskoler, fotballfritidsordninger og ekstra treningsøkter på tvers av klubber kan gi ekstra muligheter for trening.
Sosialt fellesskap:
• Lagånd: Bygg et positivt lagmiljø der de støtter hverandre og har det gøy sammen.
• Fair Play: Lær dem respekt for motstandere, dommere og medspillere. Klubben anmoder til trenere og foresatte til å se på NFFs Fair Play skole slik at denne gjennomføres kontinuerlig i tidlige alder. Besøk lenken her for å se hvordan NFF som hoved samarbeidspartner ønsker at vi som klubb skal jobbe med Fair Play https://www.fotball.no/fotballens-verdier/fair-play/
Foreldreinvolvering:
• Positiv støtte: Foreldre bør oppmuntre og støtte barna sine, uavhengig av resultatene.
• God kommunikasjon: Åpen dialog mellom trenere, spillere og foreldre er viktig for å skape et godt miljø.
• Klubben er sjef: Dette utsagnet understreker at IK Junkeren som klubb, har myndighet og ansvar for å ta beslutninger og styre aktivitetene. Klubben har autoritet til å fastsette regler, organisere treninger, velge trenere og administrere økonomi. Dette prinsippet er viktig for å opprettholde struktur og effektiv drift i klubben. Både klubben og foresatte har en viktig rolle i å skape et positivt og inkluderende idrettsmiljø.
4.1.4 Laget foran Individet
Lag og individuell utvikling
Husk at fotballtrening for barn og unge handler ikke bare om å utvikle fotballferdigheter, men også om å bygge karakter og trivsel noe som de tar med seg i voksenalder. Lagutvikling og individuell utvikling er to viktige aspekter innenfor idrett og teamarbeid. Her er hvordan IK Junkeren mener hvorfor lagutvikling prioriteres over individuell utvikling.
Lagutvikling: Lagutvikling refererer til prosessen med å styrke samspillet og effektiviteten til et lag. Det handler om å bygge relasjoner, tillit og fellesskap blant lagmedlemmene.
Generelt om lagutvikling
Helhetstenkning: Et velfungerende lag er mer enn summen av individuelle ferdigheter. Det handler om hvordan laget fungerer som en enhet.
Resultatorientering: Et sterkt lag leverer normalt gode resultater. Når alle jobber sammen mot et felles mål, oppnår man bedre prestasjoner. Prestasjon settes da i fokus innen laget for å oppnå felles målsettinger uansett ferdighetsnivå.
Sosialt fellesskap: Laget gir en arena for vennskap, samarbeid og støtte. Dette er avgjørende for trivsel og motivasjon.
Konflikthåndtering: Å lære å takle uenigheter og konflikter i et lagmiljø er en viktig del av lagutviklingen. Dette skaper lagånd og er en del av idretten jo eldre ungdommen blir.
Hvorfor mener IK Junkeren at lagutvikling bør gå ofte foran individuell utvikling?
Fordi et sterkt lag er mer enn summen av individuelle ferdigheter. Samspillet, tilliten og fellesskapet i et lag er avgjørende for suksess!
Individuell utvikling
Handler om å forbedre ferdighetene og prestasjonene til hvert enkelt spillere der mestring, spesialisering og personlig vekst er mål. Som trener gir du da individet tilpasset veiledning der individuelle behov er viktig. Individuell utvikling gir mestring. Når enkeltpersoner utvikler seg, øker selvtilliten og motivasjonen deres. Individuell utvikling handler også om spesialisering, der individuell utvikling gir muligheten til å spesialisere seg innenfor bestemte ferdighetsområder: bli raskere, få bedre fotballs forståelse, bedre fysisk form, med mere.
Sammendrag: “Individuell utvikling kan skje parallelt med lagutvikling. Når laget fungerer godt, vil også den individuelle utviklingen bli styrket. IK Junkeren som klubb er mest opptatt i lagutvikling der du som trener bør finne balansen mellom lag og individuell utvikling da disse to aspektene er avgjørende for suksess i idrett og teamarbeid”.
E-post: post@junkeren.no Telefon: 411 20 631 Kontakt oss
Besøksadresse: Klubbhytta, Stordalen
Postadresse: IK Junkeren, Postboks 3504, 8087 Bodø
Vilkår og betingelser Personvern