Norsk idrett skal oppleves som et trygt og godt sted å være for barn, ungdom og personer med utviklingshemming. Derfor må alle trenere, instruktører og lagledere som har nær kontakt med mindreårige og personer med utviklingshemming fremvise politiattest.
Idretten krever fremvisning av politiattest uten anmerkning – en ren attest – fra alle personer med oppgaver i norsk idrett som innebærer nær kontakt med og/eller et tillitsforhold til barn, unge og personer med utviklingshemming. Det er fordi vi ønsker et trygt og godt miljø for alle våre medlemmer.
Man må selv sende søknaden til politiet. Dette kan gjøres elektronisk eller i post. Før man kan søke om politiattest må man få en bekreftelse på at det foreligger et behov for politiattest. Dette skjemaet Bekreftelse på formål skal vedlegges søknaden, og må signeres av ansvarlig i idrettslaget. Etter at politiet har behandlet søknaden blir attesten sendt til søkeren selv, og så må man selv fremvise den for idrettslaget. Attesten er gyldig i 3 år og er gratis å få.
Vi er underlagt det som er bestemt i NIF – og utfyllende informasjon kan leses HER.
Skjemaet som fylles ut, sendes oss på mail post@junkeren.no
Søknad sendes inn til politiet, og den godkjente attesten skal fremvises for idrettslagets politiattestansvarlig.
Politiattestansvarlig er daglig leder Runar Bo Eriksen og styremedlem Alice Sivertsen
Medlemssystemene i IK Junkeren er Spondklubb, FIKS, og TA.
Spond er klubbens system for medlemshåndtering og fakturering av medlemskontingent og sesongavgift. FIKS er Fotballens Interne Kommunikasjonssystem og TA er håndballens system. Her foregår mye av elektronisk kommunikasjon i forhold til kamprapporter, overganger, lagspåmelding i serie.
Medlemskontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis. Kontingenten skal betales for hvert enkelt medlem.
Nåværende satser:
Medlemsavgiften faktureres av – og går uavkortet til IK Junkeren hovedlag.
Aktivitetsavgifter vedtas av årsmøte. Hvert enkelt medlem eller medlemmets foresatte mottar betalingskrav i Spond i løpet av:
Aktivitetsavgift dekker blant annet: Leie anlegg, utstyr, dommerutgifter, påmeldings- og kampavgifter NFF/NFK/NHF, turneringsstøtte, mm.
Egenandeler kan forekomme ved deltakelse på arrangementer, dette gjennomgås og tas internt i lagene.
IK Junkeren har opprettet et Solidaritetsfond. Det overordnede målet er at ingen barn og unge skal falle ut av idretten pga. familiens økonomi.
Å spille fotball og/eller håndball i Junkeren innebærer en del utgifter. Det er ikke en selvfølge for alle at slike utgifter er lette å håndtere. IK Junkeren har et fond hvor familier som har behov for det, kan søke om økonomisk støtte. Ingen i Junkeren skal ekskluderes med bakgrunn i økonomi.
Solidaritetsfondet er ment til å helt, eller delvis dekke medlemskontingent/treningsavgift, egenandel til turnering og hjelp til kjøp av utstyr. Vi ønsker å hjelpe så mange som mulig, så langt fondet rekker.
Søknadene behandles konfidensielt og fortløpende.
Fotballforsikringen inkluderer fotballspillere i alle aldre.
For spillere under 12 år er det et krav om at spillerne er registrert som medlem av en fotballgruppe / fotballklubb tilknyttet Norges Fotballforbund. Spillerne vil dermed også være dekket ved utøvelse av organisert aktivitet i øvrige idrettslag som er medlem av Norges Idrettsforbund.
Dette betyr at alle fotballspillere, uavhengig av alder og nivå, har samme dekning under grunnforsikringen.
Spillere som har fylt 12 år må være registrert i FIKS som aktive med lagsforsikring inneværende sesong for å være dekket av forsikringsordningen.
Link: Detaljer om fotballforsikring https://www.fotball.no/klubb-og-leder/forsikring/
Ved skader av antatt alvorligere grad som trenger medisinsk oppfølging må spilleren selv (spillere over 18 år) eller foresatte (dersom spilleren selv er under 18 år) ringe for å registrere skaden: Dette gjøres enklest på følgende link: Link
Klubben anbefaler at alle spillere fra 16 år og oppover kjøper utvidet forsikring. Utvidet forsikring må kjøpes individuelt.
Alle spillere og dommere som deltar i organisert håndballaktivitet skal løse lisens fra og med det kalenderåret de fyller 13 år.
Ledere som føres på kamprapporten i NHFs kamptilbud plikter også å løse lisens. Med NHFs kamptilbud menes Eliteserien, 1. og 2. divisjon (også kalt nivå 1-3), NM Senior, NM Junior, NM Beachhåndball, LERØYserien 18 og Bringserien 16 (det betales ikke lisens til de to sistnevnte før laget er kvalifisert).
Lisensen forfaller normalt til betaling 1. september hvert år og har gyldighet frem til 31. august det påfølgende år. Dersom det skulle oppstå en skade på trening eller i kamp og lisensen ikke er betalt, gjelder heller ikke forsikringen.
Spillere som ikke deltok i lisenspliktig aktivitet i forrige sesong, er dekket av LISE i perioden 1. mai – 31. august. Dersom man ønsker LISE PLUSS for kamper og trening i denne perioden, må man betale halv lisens på gjeldende lisensperiode.
Spillere under 13 år skal ikke betale lisens, da de er dekket av NIFs barneidrettsforsikring. Man betaler først lisens det kalenderåret man fyller 13 år.
For de som ikke betalte lisens forrige sesong, må klubben eller klubbens region opprette et lisenskrav i Sportsadmin (SA). Alle klubbledere, som er registrert i våre systemer, har tilgang til å gjøre dette.
Link: Detaljer om håndballforsikring og lisens: https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/lisens-og-forsikring/
Formelt sett er det styret i IK Junkeren som har arbeidsgiveransvaret til alle i klubben.
Styret må godkjenne alle arbeidskontrakter som overgår en øvre grense for lønn. Her gjelder den sum som til enhver tid er vedtatt av styret.
Oppfølgingsansvar for de ansatte i IK Junkeren er delegert til daglig leder.
Daglig leder er gitt fullmakt til å gjøre øvrige ansettelser og har følgende personalansvar for disse, men arbeidskontrakter som nevnt over kan ikke overstige 50.000, – uten idrettslagets godkjennelse. Videre må avlønning på timesbasis være innenfor klubbens budsjettrammer.
Idrettslaget er ikke medlem av arbeidsgiverforening.
Ansatte lønnes ikke etter tariffavtale, men har rett til årlig å reforhandle sin lønn. Daglig leder melder lønnskrav til styret som avgjør ny avlønning.
Daglig leder er gitt fullmakt til å bestemme timesatser for de ansatte som avlønnes på timesbasis dog innenfor klubbens budsjett.
For å skape gode rammer rundt alle kamper i klubbens regi, både seriekamper og turneringer, skal IK Junkerens hjemmekamper gjennomføres etter NFFs/NHFs retningslinjer og Fair play-kriterier.
Dette innebefatter at alle kamper skal ha minst én kampvert. Kampvertene spiller en sentral rolle i arrangementet og er klubbens ansikt utad i kampsammenheng. Kampvertene skal ha synlig «kampvert-vest». På alle aldersbestemte lag (barn- og ungdom) skal oppgaven gjøres på omgang blant foreldrene, og retningslinjene er en konkret og overkommelige oppgave.
Klubben tilrettelegger for åpen kiosk på alle hjemmekamper. Fotballagene organiserer dette selv i samarbeid med kioskansvarlig. Ved Stordalen kunstgress kan kiosk bua benyttes.
For håndballagene er det klubben som står for vareinnkjøp, mens lagene selv må organisere drift og salg av kioskvarene.
Klubbhytta eies av Bodø kommune og driftes av IK Junkeren.
Klubbhytta består av klubbrom, kjøkken, kontorer, utstyrsrom for barn/ungdom/senior og garderober til hjemme- og bortelag. Dommere kan benytte klubbrom ved kamper. Klubbhytta er et naturlig møtepunkt for de frivillige, ansatte, spillere etc. og for å skape det gode miljø ble klubbhytta renovert innvendig i 2020.
Booking for leie gjøres på epost til administrasjonen: post@junkeren.no
Fotballbanene som Junkeren Fotball er vertsklubb for er Stordalen kunstgress (100x64m) og Saltvern kunstgress (50x30m). Anleggene eies og driftes av Bodø kommune.
Håndballbanene som Junkeren Håndball primært benytter er følgende:
Anleggene eies og driftes av Bodø kommune med unntak av Bodøhallen som eies og driftes av Bodø Spektrum KF.
IK Junkeren arrangerer følgende arrangementer i løpet av et kalenderår:
Historisk sett har IK Junkeren hatt en god del dommere. Det er likevel et kontinuerlig behov for dommere, og der er klubbens ansvar å rekruttere dem å skape et bra dommermiljø. Det er kretsens oppgave å gi dem utdanning gjennom kurs.
IK Junkeren ønsker å satse på dommere på lik linje med spillere, ved å rekruttere flest mulig og beholde disse lengst mulig. Dommere med ambisjoner skal også gis utviklingsmuligheter.
Overordnede retningslinjer for klubbens medlemmer:
Utstyr til lagene fra 6-19 år koordineres mellom lagledere/trenere på lagene og klubbens utstyrsansvarlige.
Det arrangeres en rekke cuper og turneringer lokalt og regionalt, både innendørs og utendørs.
IK Junkeren Fotball oppfordrer våre lag til å delta på mange turneringer. Klubben har som mål at hvert lag i aldersbestemt (6-16 år) skal delta på minimum 3 turneringer hvert år.
Junkeren Fotball gir lagene fra 6-16 år turneringsstøtte på kr. 550 pr spiller per år. Turneringsstøtten utbetales til lagskonto i årets første kvartal. Lagene må selv (økonomiansvarlig lag) betale for turneringer laget deltar på via lagets konto.
Junkeren Håndball administrerer flyreisene for våre lag som deltar i nasjonal serie, Bring, Lerøy og Region. Dette gjøres for å holde egenandeler per spiller så lave som mulig.
Rutiner for reiser i forbindelse med Bring, Lerøy og Region kan du lese mer om her: Link
Varslingsrutinene i IK Junkeren bygger på Norges Idrettsforbunds retningslinjer mot seksuell trakassering og overgrep.
Det står som følger:
Seksuelle overgrep og seksuell trakassering er totalt uforenlig med idrettens verdier. Det er nulltoleranse for diskriminering og trakassering uansett kjønn, etnisk bakgrunn, livssyn, seksuell orientering og funksjonshemming i norsk idrett.
Det er et viktig mål å utvikle toleranse og forståelse og å skape erkjennelse av menneskers likeverd for å unngå diskriminering, trakassering og hets. Alle i idretten bør jobbe for å etablere trygge miljøer og en trygg atmosfære for både barn, unge og voksne. Voksne må respektere utøvernes personlige rom og aldri overskride grensene for akseptabel oppførsel.
Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer. Med seksuelle overgrep menes å lure eller påtvinge et annet menneske seksualitet som det ikke ønsker, eller er utviklingsmessig i stand til å gi sitt samtykke til.
Ved enhver alvorlig hendelse, det være seg skader, plutselig sykdom eller upassende hendelser, skal følgende skje:
E-post: post@junkeren.no Telefon: 411 20 631 Kontakt oss
Besøksadresse: Klubbhytta, Stordalen
Postadresse: IK Junkeren, Postboks 3504, 8087 Bodø
Vilkår og betingelser Personvern