Klubbhåndbok

Klubbdrift/rutiner

Klubbhåndbok / Klubbdrift/rutiner

Politiattest – hvorfor og hvordan?

Norsk idrett skal oppleves som et trygt og godt sted å være for barn, ungdom og personer med utviklingshemming. Derfor må alle trenere, instruktører og lagledere som har nær kontakt med mindreårige og personer med utviklingshemming fremvise politiattest.

Hvorfor kreves det politiattest?

Idretten krever fremvisning av politiattest uten anmerkning – en ren attest – fra alle personer med oppgaver i norsk idrett som innebærer nær kontakt med og/eller et tillitsforhold til barn, unge og personer med utviklingshemming. Det er fordi vi ønsker et trygt og godt miljø for alle våre medlemmer.

Hvordan får jeg en politiattest?

Man må selv sende søknaden til politiet. Dette kan gjøres elektronisk eller i post. Før man kan søke om politiattest må man få en bekreftelse på at det foreligger et behov for politiattest. Dette skjemaet Bekreftelse på formål skal vedlegges søknaden, og må signeres av ansvarlig i idrettslaget. Etter at politiet har behandlet søknaden blir attesten sendt til søkeren selv, og så må man selv fremvise den for idrettslaget. Attesten er gyldig i 3 år og er gratis å få.

Vi er underlagt det som er bestemt i NIF – og utfyllende informasjon kan leses HER.

Skjemaet som fylles ut, sendes oss på mail post@junkeren.no

Søknad sendes inn til politiet, og den godkjente attesten skal fremvises for idrettslagets politiattestansvarlig.

Politiattestansvarlig er daglig leder Runar Bo Eriksen og styremedlem Alice Sivertsen

 

Kontingenter, avgifter, medlemskap

Medlemssystemene i IK Junkeren er Spondklubb, FIKS, og TA.

Spond er klubbens system for medlemshåndtering og fakturering av medlemskontingent og sesongavgift. FIKS er Fotballens Interne Kommunikasjonssystem og TA er håndballens system. Her foregår mye av elektronisk kommunikasjon i forhold til kamprapporter, overganger, lagspåmelding i serie.

  • Alle fotballspillere fra 12 år må være registrert i FIKS for å være forsikret av klubbens lagsforsikringer.
  • Alle håndballspillere og dommere som deltar i organisert håndballaktivitet skal løse lisens fra og med det kalenderåret de fyller 13 år. Ledere som føres på kamprapporten i NHFs kamptilbud plikter også å løse lisens. Med NHFs kamptilbud menes Eliteserien, 1. og 2. divisjon (også kalt nivå 1-3), NM senior, NM junior, NM Beachhåndball, Lerøy-serien 18 og Bring-serien 16 (det betales ikke lisens til de to sistnevnte før laget er kvalifisert).

 

Medlemskontingent

Medlemskontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis. Kontingenten skal betales for hvert enkelt medlem.

Nåværende satser:

  • Ordinært medlem: kr. 600
  • Trener, styremedlem: kr. 100

Medlemsavgiften faktureres av – og går uavkortet til IK Junkeren hovedlag.

 

Aktivitetsavgift

Aktivitetsavgifter vedtas av årsmøte. Hvert enkelt medlem eller medlemmets foresatte mottar betalingskrav i Spond i løpet av:

  • januar/februar for gjeldende sesong i fotball
  • august/september for gjeldende sesong i håndball

Aktivitetsavgift dekker blant annet: Leie anlegg, utstyr, dommerutgifter, påmeldings- og kampavgifter NFF/NFK/NHF, turneringsstøtte, mm.

 

Egenandeler

Egenandeler kan forekomme ved deltakelse på arrangementer, dette gjennomgås og tas internt i lagene.

 

Solidaritetsfond

IK Junkeren har opprettet et Solidaritetsfond. Det overordnede målet er at ingen barn og unge skal falle ut av idretten pga. familiens økonomi.

Å spille fotball og/eller håndball i Junkeren innebærer en del utgifter. Det er ikke en selvfølge for alle at slike utgifter er lette å håndtere. IK Junkeren har et fond hvor familier som har behov for det, kan søke om økonomisk støtte. Ingen i Junkeren skal ekskluderes med bakgrunn i økonomi.

Solidaritetsfondet er ment til å helt, eller delvis dekke medlemskontingent/treningsavgift, egenandel til turnering og hjelp til kjøp av utstyr. Vi ønsker å hjelpe så mange som mulig, så langt fondet rekker.

Søknadene behandles konfidensielt og fortløpende.

 

Forsikring og rutiner ved skader
Fotballforsikring

Fotballforsikringen inkluderer fotballspillere i alle aldre.

For spillere under 12 år er det et krav om at spillerne er registrert som medlem av en fotballgruppe / fotballklubb tilknyttet Norges Fotballforbund. Spillerne vil dermed også være dekket ved utøvelse av organisert aktivitet i øvrige idrettslag som er medlem av Norges Idrettsforbund.

Dette betyr at alle fotballspillere, uavhengig av alder og nivå, har samme dekning under grunnforsikringen.

Spillere som har fylt 12 år må være registrert i FIKS som aktive med lagsforsikring inneværende sesong for å være dekket av forsikringsordningen.

Link: Detaljer om fotballforsikring https://www.fotball.no/klubb-og-leder/forsikring/

Ved skader av antatt alvorligere grad som trenger medisinsk oppfølging må spilleren selv (spillere over 18 år) eller foresatte (dersom spilleren selv er under 18 år) ringe for å registrere skaden: Dette gjøres enklest på følgende link: Link

Klubben anbefaler at alle spillere fra 16 år og oppover kjøper utvidet forsikring. Utvidet forsikring må kjøpes individuelt.

 

Håndballforsikring

Alle spillere og dommere som deltar i organisert håndballaktivitet skal løse lisens fra og med det kalenderåret de fyller 13 år.

Ledere som føres på kamprapporten i NHFs kamptilbud plikter også å løse lisens. Med NHFs kamptilbud menes Eliteserien, 1. og 2. divisjon (også kalt nivå 1-3), NM Senior, NM Junior, NM Beachhåndball, LERØYserien 18 og Bringserien 16 (det betales ikke lisens til de to sistnevnte før laget er kvalifisert).

Lisensen forfaller normalt til betaling 1. september hvert år og har gyldighet frem til 31. august det påfølgende år. Dersom det skulle oppstå en skade på trening eller i kamp og lisensen ikke er betalt, gjelder heller ikke forsikringen.

Spillere som ikke deltok i lisenspliktig aktivitet i forrige sesong, er dekket av LISE i perioden 1. mai – 31. august. Dersom man ønsker LISE PLUSS for kamper og trening i denne perioden, må man betale halv lisens på gjeldende lisensperiode.

Spillere under 13 år skal ikke betale lisens, da de er dekket av NIFs barneidrettsforsikring. Man betaler først lisens det kalenderåret man fyller 13 år.

For de som ikke betalte lisens forrige sesong, må klubben eller klubbens region opprette et lisenskrav i Sportsadmin (SA). Alle klubbledere, som er registrert i våre systemer, har tilgang til å gjøre dette.

Link: Detaljer om håndballforsikring og lisens: https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/lisens-og-forsikring/

 

Arbeidsgiveransvar

Formelt sett er det styret i IK Junkeren som har arbeidsgiveransvaret til alle i klubben.

Styret må godkjenne alle arbeidskontrakter som overgår en øvre grense for lønn. Her gjelder den sum som til enhver tid er vedtatt av styret.

Oppfølgingsansvar for de ansatte i IK Junkeren er delegert til daglig leder.

Daglig leder er gitt fullmakt til å gjøre øvrige ansettelser og har følgende personalansvar for disse, men arbeidskontrakter som nevnt over kan ikke overstige 50.000, – uten idrettslagets godkjennelse. Videre må avlønning på timesbasis være innenfor klubbens budsjettrammer.

Idrettslaget er ikke medlem av arbeidsgiverforening.

Ansatte lønnes ikke etter tariffavtale, men har rett til årlig å reforhandle sin lønn. Daglig leder melder lønnskrav til styret som avgjør ny avlønning.

Daglig leder er gitt fullmakt til å bestemme timesatser for de ansatte som avlønnes på timesbasis dog innenfor klubbens budsjett.

 

Gjennomføring av klubbens hjemmekamper i fotball

For å skape gode rammer rundt alle kamper i klubbens regi, både seriekamper og turneringer, skal IK Junkerens hjemmekamper gjennomføres etter NFFs/NHFs retningslinjer og Fair play-kriterier.

Dette innebefatter at alle kamper skal ha minst én kampvert. Kampvertene spiller en sentral rolle i arrangementet og er klubbens ansikt utad i kampsammenheng. Kampvertene skal ha synlig «kampvert-vest». På alle aldersbestemte lag (barn- og ungdom) skal oppgaven gjøres på omgang blant foreldrene, og retningslinjene er en konkret og overkommelige oppgave.

Kampvert:
  1. Sjekke at hjemmebane er i den stand den skal være før gjennomføring av kamp (i samarbeid med trenere).
  2. Kampverten skal bidra til at Fair play-møtet blir gjennomført (se vedlagt brosjyre fra NFF). Fair play-møtet i forkant av kampen er et viktig element som gjør at trenere, lagledere og dommere blir kjent, blir enige om fortolkning av regler og rammer for kampen. Det medfører også at terskelen for munnbruk og ufinheter heves – og da blir det en bra kamp for alle.
  3. Se klubbens instruks for kampvert her: Link

 

Kioskdrift ved kamparrangement

Klubben tilrettelegger for åpen kiosk på alle hjemmekamper. Fotballagene organiserer dette selv i samarbeid med kioskansvarlig. Ved Stordalen kunstgress kan kiosk bua benyttes.

For håndballagene er det klubben som står for vareinnkjøp, mens lagene selv må organisere drift og salg av kioskvarene.

 

Bruk av klubbhus og anlegg
Klubbhytta

Klubbhytta eies av Bodø kommune og driftes av IK Junkeren.

Klubbhytta består av klubbrom, kjøkken, kontorer, utstyrsrom for barn/ungdom/senior og garderober til hjemme- og bortelag. Dommere kan benytte klubbrom ved kamper. Klubbhytta er et naturlig møtepunkt for de frivillige, ansatte, spillere etc. og for å skape det gode miljø ble klubbhytta renovert innvendig i 2020.

Booking for leie gjøres på epost til administrasjonen: post@junkeren.no

 

Idrettsanlegg

Fotballbanene som Junkeren Fotball er vertsklubb for er Stordalen kunstgress (100x64m) og Saltvern kunstgress (50x30m). Anleggene eies og driftes av Bodø kommune.

  • Som vertsklubb får klubben disponere kunstgressbanene vederlagsfritt til trening mandag – fredag fra kl. 15.00 – 17.00, samt en valgfri dag i uka fram til kl. 21.00.
  • Vertsklubb har vært med å bidra til finansieringen av anlegget.
  • Vertsklubb har ansvar for daglig tilsyn av kunstgressbanene, og skal bl.a. sørge for å holde banene fri for søppel.

Håndballbanene som Junkeren Håndball primært benytter er følgende:

  • Bodøhallen (to kampbaner med innvendig gulvflate 44×48 meter)
  • Stordalshallen (oppmerket med én kampbane og 2 stk minihåndballbaner)
  • Nordstrandahallen (oppmerket med én kampbane)

Anleggene eies og driftes av Bodø kommune med unntak av Bodøhallen som eies og driftes av Bodø Spektrum KF.

 

Oversikt over klubbens arrangementer

IK Junkeren arrangerer følgende arrangementer i løpet av et kalenderår:

  • Løvold Vinterserie (januar – februar)
  • Håndballskole (mars)
  • PowerOffice Cup (mars)
  • 3v3 seriespill i regi av NFF Nordland – IKJ arrangør av en runde (mai – september)
  • Barnehage VM (juni)
  • Fotballskole (august)
  • Årets fotballkamp (august/september)
  • Åpen dag (august/september)
  • Gjenbruksuka (september)
  • PowerOffice Håndball Cup (oktober/november)
  • Stordalen Futsal Cup (november/desember)
  • Utviklingsøkt håndball (oktober – april)
  • Keeperakademi fotball (ukentlig)
  • Hjemmekamper A-lag fotball
  • Hjemmekamper A-lag håndball

 

Informasjon om dommere

Historisk sett har IK Junkeren hatt en god del dommere. Det er likevel et kontinuerlig behov for dommere, og der er klubbens ansvar å rekruttere dem å skape et bra dommermiljø. Det er kretsens oppgave å gi dem utdanning gjennom kurs.

IK Junkeren ønsker å satse på dommere på lik linje med spillere, ved å rekruttere flest mulig og beholde disse lengst mulig. Dommere med ambisjoner skal også gis utviklingsmuligheter.

 

Retningslinjer knyttet til utstyr og materiell

Overordnede retningslinjer for klubbens medlemmer:

  • Select er klubbens utstyrsleverandør
  • Tilstrekkelig baller, ballsekk, ballpumpe, vester, kjegler og lagsbag dekkes av klubben
  • Hjemmedrakt: Spillertrøye, shorts og strømper/sokker
    • Det skal benyttes klubbens hvite drakt, blå shorts og hvite strømper/sokker
    • 6-19 år: Hjemmedrakt dekkes av klubben, mens kampshorts og strømper/sokker kan kjøpes til klubbpris hos Sport1 Sportshuset Bodø.
  • Eventuell bortedrakt ordnes av lagene selv i de tilfeller det er aktuelt. Fargekodene på bortedraktene er blå drakt, blå shorts og blå strømper. NB! Bortedrakter kan kun benyttes i kamp om alle klubbens draktsponsorer er trykt på draktene.
  • Treningstøy
    • 6-19 år: Kan kjøpes av spillerne selv til klubbpris hos Sport1 Sportshuset Bodø.
  • Medisinskrin med førstehjelpsutstyr

Utstyr til lagene fra 6-19 år koordineres mellom lagledere/trenere på lagene og klubbens utstyrsansvarlige.

 

Turneringsregler

Det arrangeres en rekke cuper og turneringer lokalt og regionalt, både innendørs og utendørs.

IK Junkeren Fotball oppfordrer våre lag til å delta på mange turneringer. Klubben har som mål at hvert lag i aldersbestemt (6-16 år) skal delta på minimum 3 turneringer hvert år.

Junkeren Fotball gir lagene fra 6-16 år turneringsstøtte på kr. 550 pr spiller per år. Turneringsstøtten utbetales til lagskonto i årets første kvartal. Lagene må selv (økonomiansvarlig lag) betale for turneringer laget deltar på via lagets konto.

 

Nasjonale serier (Bring, Lerøy og Regions serie)

Junkeren Håndball administrerer flyreisene for våre lag som deltar i nasjonal serie, Bring, Lerøy og Region. Dette gjøres for å holde egenandeler per spiller så lave som mulig.

Rutiner for reiser i forbindelse med Bring, Lerøy og Region kan du lese mer om her: Link

 

Beredskap med varslingsrutiner for seksuelle overgrep/trakassering
Varslingsrutiner mot seksuell trakassering

Varslingsrutinene i IK Junkeren bygger på Norges Idrettsforbunds retningslinjer mot seksuell trakassering og overgrep.

Det står som følger:

Seksuelle overgrep og seksuell trakassering er totalt uforenlig med idrettens verdier. Det er nulltoleranse for diskriminering og trakassering uansett kjønn, etnisk bakgrunn, livssyn, seksuell orientering og funksjonshemming i norsk idrett.

Det er et viktig mål å utvikle toleranse og forståelse og å skape erkjennelse av menneskers likeverd for å unngå diskriminering, trakassering og hets. Alle i idretten bør jobbe for å etablere trygge miljøer og en trygg atmosfære for både barn, unge og voksne. Voksne må respektere utøvernes personlige rom og aldri overskride grensene for akseptabel oppførsel.

Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer. Med seksuelle overgrep menes å lure eller påtvinge et annet menneske seksualitet som det ikke ønsker, eller er utviklingsmessig i stand til å gi sitt samtykke til.

  1. Behandle alle med respekt, og avstå fra alle former for kommunikasjon, handling eller behandling som kan oppleves som krenkende.
  2. Unngå berøringer som kan oppleves som uønsket.
  3. Unngå alle former for verbal intimitet som kan oppleves som seksuelt ladet.
  4. Unngå uttrykk, vitser og meninger som omhandler utøvernes kjønn eller seksuelle orientering på en negativ måte.
  5. Tilstrebe å ha begge kjønn representert i støtteapparatet.
  6. Unngå kontakt med utøvere i private rom uten at det er flere til stede eller det er avtalt med foresatte eller idrettsledelsen.
  7. Vise respekt for utøverens, trenerens og lederens privatliv.
  8. Unngå doble relasjoner. Dersom et gjensidig forhold etableres, bør situasjonen tas opp og avklares åpent i miljøet.
  9. Ikke tilby noe form for motytelse i den hensikt å forlange eller forvente seksuelle tjenester i retur.
  10. Gripe inn og varsle dersom man opplever brudd på disse retningslinjene. Støtteapparatet (trenere, ledere, tillitsvalgte, funksjonærer, dommere, foreldre mfl.) har hovedansvar for at retningslinjene gjøres kjent og overholdes i organisasjonen/idrettsmiljøet.

 

Rutiner for varsling i IK Junkeren:
  • IK Junkeren skal ta alle meldinger om seksuelle overgrep eller trakassering alvorlig.
  • Fornærmede skal melde saken inn i «Mitt varsel» som er en digital portal der personer kan melde fra om kritikkverdige forhold på en trygg måte. Norges Idrettsforbund — ordinær varsling (mittvarsel.no)
  • Meldinger om seksuell trakassering og overgrep skal straks håndteres av ledelsen i klubben (daglig leder, styreleder i IKJ).
  • Trenere eller andre i støtteapparatet i IK Junkeren som blir kontaktet av noen eller får kjennskap på annet vis om ei slik sak, skal straks ta dette videre til daglig leder eller styreleder.
  • Hvis det gjelder overgrep mot en myndig person skal man sterkt oppfordre personen til å selv melde saken til politiet, og gjerne tilby å bli med personen til politiet.
  • Om det gjelder overgrep mot en mindreårig skal man informere foresatte, og i samråd med de melde saken til politiet.
  • Dersom man mistenker at den/de foresatte selv har utført seksuelle overgrep mot den mindreårige skal man ta kontakt direkte til politiet, eller kontakte barnevernet i kommunen.
  • Det er avgjørende at slike saker blir tatt tak i umiddelbart.
  • I saker som kan være brudd på loven skal man kontakte politi med det samme (samme dag) på telefon 112 (akutt) eller 02800.
  • Om man er i tvil om hva man skal gjøre, skal man kontakte politiet, legge fram saken og spørre de om råd.
  • Idrettslaget skal avklare sin oppfølging av slike saker med politiet, for å ikke ødelegge for politiets etterforskning.
  • I andre saker skal ledelsen håndtere saken så snart som mulig, og senest innen en uke.
  • Det skal oppnevnes saksansvarlige i styret og man skal avtale møte med de involverte.
  • Idrettslaget skal aldri hindre eller råde noen fra å kontakte politiet.
  • Kontakt idrettskretsen i fylket for hjelp til håndtering i idrettslaget.
  • Kontaktinformasjon til idrettskretsene: https://www.idrettsforbundet.no/idrettskretser/

 

Saksgang i idrettslaget:
  • Det er hovedstyret i idrettslaget som håndterer og gjør vedtak i saken.
  • Som i andre saker skal styrets medlemmer vurdere sin habilitet, og dette bør komme fram av relevante protokoller.
  • Alle saker skal følges opp, uavhengig av om saka blir håndtert av politiet.
  • Dette gjelder både om noen blir dømt i saken, eller om saken ender med frikjennelse eller at saken blir lagt bort («henlagt»).
  • Styret bør peke ut to personer i styret, helst en av hvert kjønn, som er saksansvarlige.
  • Imens saken er underlagt politi eller rettssystemet, skal idrettslaget; vurdere om saken skal meldes inn til NIFs domsutvalg for suspensjon av involverte.
  • Be person(er) som har blitt beskyldt for å ha utført seksuell trakassering eller overgrep om å ha en tilbaketrukken rolle til saken er håndtert.
  • Vurdere å hente inn ny(e) politiattest(er).
  • Saker som ikke er politisaker, eller som er ferdig håndtert av politi/rettssystem, skal følges opp av hovedstyret ved de saksansvarlige.
  • De saksansvarlige bør holde separate møte med de involverte, og vurdere om en skal hente inn annen informasjon. På bakgrunn av dette lager de et saksframlegg til styret. Idrettslaget er oppfordret til å kontakte idrettskretsen for hjelp i slike saker.
  • Kontaktinformasjon til idrettskretsene: https://www.idrettsforbundet.no/idrettskretser/

 

Beredskap med varslingsrutiner ved alvorlige ulykker og hendelser

Ved enhver alvorlig hendelse, det være seg skader, plutselig sykdom eller upassende hendelser, skal følgende skje:

  • Daglig leder skal umiddelbart varsles, i hans fravær varsles styreleder/nestleder direkte umiddelbart per telefon.
  • Hvis skaden eller sykdommen er alvorlig, i den forstand at det kan være snakk om mulighet for varige men, eller hendelsen (f.eks. upassende oppførsel) er alvorlig slik at det kan være aktuelt å varsle politi eller arbeidstilsyn, skal daglig leder varsle styreleder umiddelbart.
  • Ansvarlig trener/leder på feltet skal – straks den akutte situasjonen er avklart – forfatte en kort rapport som gir navn og kontaktdata på skadede/fornærmede og navn på alle som var til stede og observerte noe av interesse. Rapporten skal gi en beskrivelse av hendelsesforløpet, og sendes daglig leder og styreleder per e-post. Dette gjelder alle tilfeller, også de «mindre alvorlige». Rapporter samles i egen perm på kontoret.
  • Ved tvil skal relevant offentlig myndighet (ambulanse, politi, arbeidstilsyn) alltid varsles. Usikkerhet om dette avklares med styreleder. Ingen andre enn styreleder uttaler seg til media.
  • Kontakt med eventuell pårørende etter den umiddelbare varslingen skal koordineres med styreleder.
junkeren

E-post: post@junkeren.no     Telefon: 411 20 631     Kontakt oss

Besøksadresse: Klubbhytta, Stordalen
Postadresse: IK Junkeren, Postboks 3504, 8087 Bodø

Vilkår og betingelser     Personvern